Projekt ustawy ws. dodatku biokomponentów do paliw - do podkomisji

Projekt ustawy ws. dodatku biokomponentów do paliw - do podkomisji
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Sejmowa komisja gospodarki skierowała w czwartek do podkomisji rządowy projekt ustawy, mający umożliwić zwiększenie ilości biokomponentów w benzynie i oleju napędowym.

Wiceminister gospodarki Joanna Strzelec-Łobodzińska uzasadniając projekt, mówiła, że stanowi on tzw. małą implementację dyrektywy UE, regulującej specyfikacje benzyny i oleju napędowego, i że odnosi się tylko do paliw płynnych, umożliwiając dodawanie do nich większej ilości biokomponentów.

"W tzw. dużej implementacji wdrożone zostaną pozostałe przepisy dyrektywy, m.in. z bardzo trudnego zakresu ustanowienia obowiązku monitorowania i redukcji emisji gazów cieplarnianych w cyklu użycia paliw" - mówiła wiceminister.

Strzelec-Łobodzińska wyjaśniła, że implementację podzielono na dwa etapy, by jak najszybciej umożliwić wprowadzenie do obrotu oleju napędowego z większym dodatkiem estrów i bardziej efektywnie realizować Narodowy Cel Wskaźnikowy (NCW). Określa on minimalny poziom biokomponentów i paliw odnawialnych w ogólnej ilości paliw ciekłych, zużywanych w transporcie.

Wiceminister podkreśliła, że projekt został poddany bardzo żmudnym i dokładnym konsultacjom i uzgodnieniom i jest odpowiedzią na postulaty branży paliwowej, by umożliwić większy dodatek estrów do oleju napędowego. Zaznaczyła, że takie normy wprowadziła już większość państw UE.

Projekt przewiduje zmiany trzech ustaw: o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Zwiększa z 5 do 7 proc. dopuszczalną ilość estrów w oleju, wprowadza konieczność informowania konsumentów o zawartości biokomponentów oraz wprowadza pewne możliwości obniżenia NCW - mówiła Strzelec-Łobodzińska.

"W projekcie zawarto delegację ustawową, która upoważnia Radę Ministrów do określenia rozporządzeniem wysokości współczynnika, który w pewnym warunkach pozwoliłby na obniżenie w danym roku NCW" - dodała wiceminister. Wyjaśniła, że to obniżenie dotyczyłoby podmiotów, np. producentów paliw, objętych obowiązkiem dodawania biokomponentów, które w danym roku użyły dodatków w ponad 70 proc. pochodzących z krajów UE.

Okazało się bowiem, że realizacja NCW nie idzie w parze z wykorzystywaniem potencjału krajowej produkcji dodatków; duża ilość biokomponentów pochodzi spoza Unii, np. z Ameryki Płd. i w rezultacie pieniądze z tytułu ulg wypływają z kraju - podkreśliła. Dodała, że krajowi producenci wykorzystują zaledwie 27 proc. mocy produkcyjnych bioetanolu i 45 proc. estrów metylowych. "Resztę sprowadzono z zagranicy, stąd taka próba zachęcenia wytwórców do zakupów krajowej produkcji" - zaznaczyła.

Strzelec-Łobodzińska podkreśliła, że projekt ustawy nie przewiduje zwiększenia dodatku bioetanolu do benzyny z 5 do 10 proc. Wyjaśniła to brakiem obowiązującej normy UE oraz negatywną reakcją rynku, np. w Niemczech, na pojawienie się takiego paliwa.

Mówiąc o przewidywanych skutkach, stwierdziła, że przy założeniu pozostawienia NCW na 2011 r. bez zmian, wprowadzenie ustawy spowoduje spadek wpływów z akcyzy o 2,7 mln zł, wzrost przychodów Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) o ok. 64 mln i wzrost wpływów z podatku CIT o ponad 50 mln. "Natomiast niewątpliwie zostaną obniżone koszty realizacji NCW" - podkreśliła Strzelec-Łobodzińska.

Wiceprzewodniczący komisji Antoni Mężydło (PO) zauważył, że projekt będzie wymagał również zmian w ustawach o KFD i autostradach płatnych, tak aby od biokomponentów nie obowiązywała opłata paliwowa i zapowiedział odpowiednie zmiany. Podkreślił, że będzie to jednak wymagało zgody Komisji Europejskiej.

Wiceprzewodniczący Andrzej Czerwiński (PO) zgłosił wniosek o powołanie odpowiedniej podkomisji, na co komisja wyraziła zgodę i zakończyła pierwsze czytanie. Z kolei szef komisji Wojciech Jasiński (PiS) zapowiedział wniosek do marszałka Sejmu o przedłużenie wyznaczonego na 27 maja terminu zakończenia prac nad projektem o dwa tygodnie.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Projekt ustawy ws. dodatku biokomponentów do paliw - do podkomisji

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!