Projekt ws. 10-proc. dodatku biokomponentów do benzyny trafi do podkomisji

Projekt ws. 10-proc. dodatku biokomponentów do benzyny trafi do podkomisji
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Sejmowa komisja gospodarki wysłała w środę do podkomisji projekt nowelizacji ustaw o biopaliwach i monitorowaniu jakości paliw, podnoszący z 5 do 10 proc. limit dodatku biokomponentów do benzyny.

W projekcie rząd zaproponował, by do benzyny można było dodawać dwa razy więcej biokomponentów niż dotychczas - przede wszystkim bioetanolu - zamiast 5, 10 proc. Takie paliwo oznacza się symbolem E10. Natomiast dodatek pewnych konkretnych eterów mógłby sięgać 22 proc. Jednocześnie projekt wprowadza okres przejściowy - do końca 2020 r. sprzedawcy mają obowiązek oferować również benzynę z 5-proc. dodatkiem bioetanolu (E5).

W uzasadnieniu projektu podkreśla się, że zgodnie z szacunkami Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego całkowita liczba pojazdów z silnikami benzynowymi w Polsce pod koniec 2010 r. wynosiła 6 mln 683 tys., z czego ok. 30 proc. było dostosowanych do paliwa E10. Uzasadnienie zaznacza, że praktycznie wszystkie nowe samochody są dostosowane do paliw o wyższej zawartości biokomponentów (E10 i B7), pod warunkiem, że paliwa te spełniają odpowiednie normy jakościowe.

Projektowana nowelizacja wprowadza również obowiązek informowania klientów o tym, że paliwo zawiera dodatki metaliczne, które mogą powodować potencjalne zagrożenie dla zdrowia. Chodzi o związki poprawiające działanie silnika. Kiedyś były to organiczne związki ołowiu, dziś stosuje się organiczne związki manganu. Projekt wprowadza też odpowiednie zmiany do systemu monitorowania i kontroli jakości paliw.

Projekt wdraża też szereg zapisów dyrektywy 2009/30/WE ws. monitorowania i redukcji emisji gazów cieplarnianych w transporcie, m.in. ustanawia tzw. Narodowy Cel Redukcyjny i wyznacza go dla 2020 r. na poziomie 6 proc. redukcji emisji CO2 z transportu, w stosunku do poziomu z roku 2010. Reguluje też kwestie sprawozdawczości realizacji celu, natomiast nie zawiera metodologii wyliczania samego NCR, bo nie została jeszcze określona w regulacjach europejskich.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!