Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Prywatne sieci stacji chcą rywalizować z koncernami

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
14-08-2012 10:56
Prywatne sieci stacji chcą rywalizować z koncernami
Fot. Fotolia

Już ponad 700 stacji w Polsce działa w ramach sieci niezależnych skupiających przynajmniej 10 obiektów. Takich sieci jest w naszym kraju ponad 20., z czego dwie największe zrzeszają już ponad 100 placówek.

O tym, że obraz segmentu stacji niezależnych nie musi kojarzyć się z rozpadającym się sklepem i archaicznymi dystrybutorami, przekonuje przykład sieci takich, jak Huzar, Delfin czy Moya. W całości rynku stacji niezależnych (około 3 tys. punktów) grupa ta stanowi coraz istotniejszą część. Są to zarówno sieci działające na bazie stowarzyszeń prywatnych właścicieli (Delfin, Moja Stacja) jak również podmioty działające na zasadach zbliżonych do franczyzy (Moya, Huzar).
Największym liczbowo graczem w tym gronie jest Delfin (Stowarzyszenie Niezależnych Operatorów Stacji Paliw), które skupia 108 stacji. Tylko 28 spośród nich działa jednak pod wspólnym brandem Delfin. Stowarzyszenie jest jednak bardzo aktywne na polu legislacyjnym i konsekwentnie broni interesów prywatnych operatorów.

Ponad stu stacjami może pochwalić się również Huzar, choć w tym przypadku również nie wszystkie stacje zrzeszone w sieci posiadają charakterystyczne żółto-czerwone barwy. Zdecydowana większość posiada jednak wspólną wizualizację a także szereg elementów oferty – m.in. program lojalnościowy czy gastronomię.

Najmłodszą z dużych sieci prywatnych jest Moya, której operatorem jest firma Anwim. Sieć skupia obecnie 55 stacji, ale nie ukrywa swoich ambicji szybkiego przekroczenia liczby 100 lokalizacji.

Co sprawia, że prywatne sieci odnajdują swoje miejsce na rynku? Wielu przedsiębiorców, którzy zdecydowali się przyłączyć do wymienionych sieci miało wcześniej niezbyt dobre doświadczenia ze współpracy z dużymi koncernami. Po wygaśnięciu umów patronackich czy franczyzowych zdecydowali się na formułę, w której ich pozycja będzie miała bardziej partnerski charakter. Dla wielu z nich przyłączenie się do sieci jest też jedyna możliwością skutecznego konkurowania z obiektami koncernowymi, choćby ze względu na korzyści wynikające ze skali przy zakupach.

Działalność na taką skalę wiąże się jednak z wieloma barierami. Spółki, które do niedawna zarządzały niewielkimi, regionalnymi sieciami muszą poradzić sobie choćby z wyzwaniami logistycznymi czy administracyjnymi. Istotnym utrudnieniem może być również powstająca sieć autostrad, gdzie sieci prywatne nie mają szans w rywalizacji z koncernami.

Wygląda jednak na to, że sieci takie, jak Huzar czy Moya na dobre zaistniały na polskiej mapie stacji paliw i będą w stanie utrzymać się na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP