PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rafineria Możejki szykuje się na kryzys

Autor: Puls Biznesu
10-02-2009 05:48
Rafineria Możejki szykuje się na kryzys

Litewska spółka Orlenu nie zaliczy minionego roku do udanych. Ratunku szukać będzie w cięciach inwestycji i zatrudnienia, poprawie logistyki, nowych rynkach zbytu. Nie wiadomo, czy to wystarczy.

- Wyniki są daleko niesatysfakcjonujące, a rentowność symboliczna. Łączne nakłady Orlenu na zakup i inwestycje w Możejkach przekroczyły 3,5 mld USD. Abyśmy uzyskiwali zwrot na zainwestowanym kapitale powyżej kosztu kapitału koncernu, powinniśmy uzyskiwać zyski netto przekraczające 10 proc. zaangażowanych środków - mówi Jacek Krawiec, prezes PKN Orlen.
Mówimy więc o apetycie na zysk przekraczający 1,3 mld zł. Rzeczywistość jest inna. Orlen poinformował niedawno, że będzie miał stratę netto w IV kw. 2008 r. oraz w całym ubiegłym roku. To skutek drastycznego spadku cen ropy naftowej. Wiadomo też, że na wyniki Możejek wpływ będzie miała przecena zapasów związana ze spadkami cen ropy - czytamy w "Pulsie Biznesu".

Na razie Orlen jest zadowolony jedynie z wyników operacyjnych litewskiej rafinerii. - Zwiększyliśmy przerób ropy o około 60 proc., do 9,6 mln ton rocznie. Zmniejszyliśmy koszty stałe m.in. dzięki redukcji zatrudnienia o 250 osób - informuje Marek Mroczkowski, dyrektor generalny litewskiej rafinerii.

Spółka nie wyklucza dalszych zwolnień. Liczy się też ze wstrzymaniem inwestycji. Na razie dokończona zostanie jedynie budowa instalacji odsiarczania olejów napędowych warta około 200 mln litów (około 60 mln EUR).

- W kryzysie program inwestycyjny musi zostać zweryfikowany. Dotyczy to głównie budowy instalacji hydrokrakingu wartej kilkaset milionów dolarów. Prace nad tą instalacją zostały wstrzymane. Wiele zależy bowiem od rozwiązania kwestii logistycznych: budowy rurociągu produktowego i uzyskania kontroli nad terminalem morskim. Rozmawiamy o tym z rządem litewskim. Terminal zmniejszyłby koszty logistyczne, ryzyko oraz zapewniłby efektywność inwestycji, w tym hydrokrakingu - wyjaśnia w "PB" dyrektor Możejek.

Niedawno jednak rząd litewski przyznał, że obecnie nie sprzeda terminalu w Kłajpedzie. Polska spółka może liczyć jedynie na rozpatrzenie trzech innych wariantów dotyczących rozwiązania problemów logistycznych.

Wolniej niż zakładano postępuje program rozbudowy sieci stacji paliw. Obecnie liczy ona tylko 36 obiektów. - Tempo akwizycji nie jest takie, jak zakładaliśmy. Wiele ofert, które otrzymywaliśmy, było nieatrakcyjnych w porównaniu z oczekiwanymi obrotami tych stacji. Ponadto ceny nieruchomości przed kryzysem były nieuzasadnione - mówi w "PB" Marek Mroczkowski

NA GIEŁDZIE

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 762 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP