Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rafinerie, by przetrwać, muszą się rozwijać

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
27-03-2012 10:32
Rafinerie, by przetrwać, muszą się rozwijać

- Obecna sytuacja na rynkach naftowych, gdy ropa kosztuje powyżej 120 dolarów za baryłkę, nie jest korzystna ani dla rafinerii, które muszą ograniczać marże, ani dla branży jako całości, gdyż przy tak wysokich cenach inne źródła energii stają się coraz poważniejszą konkurencją dla ropy mówi Marek Sokołowski, wiceprezes Grupy Lotos

fot. PTWP

Ropa pozostanie jeszcze na długie lata surowcem energetycznym numer 1 na świecie, a tym samym nie zabraknie pracy dla rafinerii. Aby przetrwać muszą jednak one nieustannie się rozwijać i reagować na zmiany na rynku paliw – przekonuje Marek Sokołowski, wiceprezes Grupy Lotos ds. produkcji i rozwoju.

Jak ocenia Pan obecną kondycję sektora naftowego?
- Obecna sytuacja na rynkach naftowych, gdy ropa kosztuje powyżej 120 dolarów za baryłkę, nie jest korzystna ani dla rafinerii, które muszą ograniczać marże, ani dla branży jako całości, gdyż przy tak wysokich cenach inne źródła energii stają się coraz poważniejszą konkurencją dla ropy. Moje, i nie tylko moje, zdanie jest takie, że szczyt popularności ropy naftowej mamy już za sobą, pomimo że jeszcze długie lata pozostanie ona głównym surowcem energetycznym na świecie.

Nie najlepiej dzieje się też na europejskim rynku rafineryjnym…

- Trzeba pamiętać, że to nie pierwszy tego typu kryzys w Europie. W przeszłości zdarzały się już sytuacje, gdy w Europie zamykano rafinerie ze względu na nadpodaż mocy produkcyjnych, ale jednocześnie budowano też nowe. Naturalną tendencją jest bowiem postęp technologiczny w produkcji paliw. Dużą zasługę w tym zakresie miały rosnące wymogi jakościowe dla paliw płynnych, często związane z minimalizacją ich niekorzystnego oddziaływania na środowisko, w tym zdrowie ludzi.

Kolejny czynnik to coraz nowocześniejsze silniki, bardziej sprawne, ale wymagające lepszych paliw. Z tych względów w latach 80-tych ubiegłego stulecia w Europie zaprzestano przerobu ropy w wielu przestarzałych rafineriach, jedynie wybrane unowocześniano.

Nie jest to więc zupełnie nowa sytuacja, choć obecnie doszły w Europie nowe czynniki, tzw. pakiet klimatyczny i spadek konsumpcji paliw. Należy jednak rozróżnić tzw. „starą” Europę od „nowej”. W państwach centralnej i wschodniej Europy konsumpcja paliw rośnie i goni poziomy osiągane na zachodzie.

W Polsce na szczęście wciąż mamy wzrost zużycia paliw. Jak to przekłada się na plany inwestycyjne rafinerii?

Realizacja Programu 10+ miała na celu między innymi lepsze dostosowanie produkcji rafinerii do struktury rynku lokalnego, z którą mamy do czynienia dziś i będziemy mieli do czynienia w najbliższym czasie. Ponieważ do Polski sprowadza się spore ilości średnich destylatów, to tym samym obniżamy koszty logistyki. To, że udało nam się ten projekt zrealizować w zakładanym czasie, nie przekraczając budżetu i bez większych przeszkód to dopiero część sukcesu. Nowe instalacje, bogactwo półproduktów i możliwości technologicznych przekładamy na dodatkową marżę rafineryjną. Możliwości ku temu są zawsze, o czym świadczą wyniki rafinerii po prawie roku od uruchomienia nowych instalacji. Efekty są bowiem lepsze od tego, co gwarantowali nam projektanci.

NA GIEŁDZIE

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

Grupa Lotos SA [LTS]

kurs:

38.06 PLN -0.56 (-1.45%)

Notowania | Analiza techniczna





SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP