PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rafinerie w Europie w zasadzie nie powinny istnieć

Autor: wnp.pl (PA)
02-04-2016 08:48
Rafinerie w Europie w zasadzie nie powinny istnieć
Fot. Shutterstock.com

Gdyby unijne regulacje doprowadziły do zamknięcia wszystkich europejskich rafinerii i konieczności importu paliw przez kraje UE spoza Europy, globalny wpływ na środowisko byłby zdecydowanie negatywny - przekonuje John Cooper, dyrektor generalny organizacji FuelsEurope.

W latach 2008-2014 w Europie zamkniętych zostało 15 rafinerii o łącznych zdolnościach przerobowych ponad 3,3 mln baryłek dziennie (165 mln ton w skali roku). - A jednocześnie w tym samym okresie import netto oleju napędowego do Europy zwiększył się z 35 do 41 mln ton rocznie, czyli z 13 proc. do 19 proc. całości naszego zapotrzebowania - przekonywał szef organizacji zrzeszającej wszystkie europejskie firmy rafineryjne w Warszawie.
Według niego z analizy stanu sektora rafineryjnego w Unii Europejskiej wynika, że wymierny koszt unijnych regulacji prawnych w latach 2000-2012 dla tego sektora wyniósł 0,47 euro za baryłkę. To bardzo znaczący koszt, biorąc pod uwagę fakt, że w ciągu ostatnich 5 lat (nie licząc roku 2015, w którym marże rafineryjne były rekordowe) średnia marża rafineryjna brutto wynosiła od 0 do 4  euro za baryłkę.

- W perspektywie do 2020 roku ten koszt może wzrosnąć do poziomu od 0,7 do 1,95 dolarów za baryłkę, głównie w wyniku wdrożenia dyrektyw ETS i IED - dodaje John Cooper.

Tymczasem już dzisiaj koszty przeciętnej rafinerii europejskiej są średnio o 1,3 dolara na baryłce wyższe od przeciętnej rafinerii na Bliskim Wschodzie, ze względu na dwukrotnie wyższe koszty operacyjne i utrzymania (m.in. koszt niezbędnych katalizatorów) oraz trzykrotnie wyższe ceny energii. To z grubsza odpowiada kosztowi transportu produktów naftowych z rejonu Bliskiego Wschodu na rynek europejski. Dodatkowe 1,7 dolara na baryłce różnicy w kosztach na niekorzyść unijnego przemysłu, wynikające z regulacji samej Unii, może okazać się dla niego zabójcze.

- Unia musi pamiętać, że jeśli zamkniemy wszystkie unijne rafinerie i zaczniemy importować 100 proc. potrzebnych nam paliw z zakładów nie muszących spełniać tak wyśrubowanych norm środowiskowych, globalny skutek per saldo dla środowiska będzie negatywny - alarmował John Cooper.

KOMENTARZE (1)

KOMENTARZE (1)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 899 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP