Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Resort gospodarki obciął dofinansowanie dla ropociągu Brody-Płock

Autor: wnp.pl (Anna Bytniewska)
01-05-2013 11:42
Resort gospodarki obciął dofinansowanie dla ropociągu Brody-Płock
Fot. PTWP

Ministerstwo Gospodarki cofnęło Międzynarodowemu Przedsiębiorstwu Rurociągowemu Sarmatia 50 mln zł z przyznanego mu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko dofinansowania na budowę ropociągu Brody - Płock. (…)Resort taki krok tłumaczy opóźnieniem w realizacji projektu. Sarmatia czeka na decyzję polskiego rządu w sprawie podpisania umowy z państwami biorącymi udział w projekcie - mówi Siergiej Skrypka, dyrektor generalny MPR Sarmatia.

Jak wygląda sytuacja obecnie sytuacja wokół projektu budowy ropociągu Brody-Płock?
- Ministerstwo Gospodarki cofnęło Międzynarodowemu Przedsiębiorstwu Rurociągowemu Sarmatia 50 mln zł z przyznanego mu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko dofinansowania na budowę ropociągu Brody - Płock. Pierwotnie wynosiło ono 495 mln zł. Ropociąg jest brakującym elementem projektu Euro - Azjatyckiego Korytarza Transportu Ropy Naftowej (EAKTR). Resort gospodarki taki krok tłumaczy opóźnieniem w realizacji projektu. Sarmatia czeka na decyzję polskiego rządu w sprawie podpisania umowy z państwami biorącymi udział w projekcie: Ukrainą, Litwą, Gruzją i Azerbejdżanem.

Ministerstwo Gospodarki twierdzi, że umowa międzyrządowa nie jest potrzebna, by ta inwestycja ruszyła? Co pan na to?

- Studium wykonalność, którego częścią jest harmonogram przygotowania projektu przeszło przez ocenę merytoryczną pierwszego stopnia, która została dokonana przez Instytut Nafty i Gazu, ale również przez ministerstwa w tym przez polskie Ministerstwo Gospodarki.

Harmonogram zawarty w studium wykonalności wyraźnie pokazuje, że podpisanie umowy międzyrządowej jest przewidziane jako pierwszy kroku ku realizacji tej inwestycji, dopiero kolejnym krokiem są negocjacje w sprawie dostaw i odbiorów ropy naftowej z rejonu Morza Kaspijskiego i podpisanie wstępnych umów transportowych.

Teraz okazuje się, że Ministerstwo Gospodarki uważa inaczej. Nikt spółki o zmianie planów nie informował. To jest duża inwestycja infrastrukturalna, która łączy kilka krajów i bez międzyrządowej umowy się nie uda.

Mamy przykład Azerbejdżanu, który zbudował wspólnie z Turcją, Gruzją i Stanami Zjednoczonymi słynny ropociąg Baku - Tibilisi -Ceyhan. On też był mocno krytykowany. Teraz okazuje się , że jest opłacalny i jest bardzo udaną inwestycją, ale ta inwestycja zaczynała się właśnie od podpisania umowy międzyrządowej.

Niedawno odbyło się w Krakowie spotkanie prezydenta Azerbejdżanu Ilhama Alijewa z wicepremierem Januszem Piechocińskim. Miało być ono decydujące dla przyszłości projektu Brody - Płock. Minął miesiąc i cisza.

Może problem jest prozaiczny. Przedstawiciele polskich rafinerii mówią i to nie od dzisiaj, że ropa kaspijska powinna być choć trochę tańsza od REBCO, by opłaciło się ją kupować.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP