Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rosną przeładunki paliw w Naftoporcie

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
15-05-2015 14:21
Rosną przeładunki paliw w Naftoporcie
Fot. PTWP (Paweł Pawłowski)

W 2014 roku Naftoport z grupy PERN „Przyjaźń” przeładował łącznie 12 mln ton węglowodorów, w tym 9 mln ton ropy i 3 mln ton produktów naftowych. Przy czym w przypadku ropy był to jedynie import, a w przypadku paliw niemal wyłącznie eksport.

- Jeszcze kilka lat temu oprócz importu ropy realizowaliśmy także tranzytowo eksport rosyjskiej ropy dostarczanej rurociągami, ale od 2012 roku Rosjanie praktycznie cały załadunek na statki realizują we własnych terminalach w Primorsku i Ust-Łudze - wyjaśnia Dariusz Kobierecki, prezes Naftoportu.
Zapewnia, że mimo to przeładunki spółki wcale nie uległy obniżeniu, bo rośnie wielkość dostaw ropy „z morza”. - Pamiętajmy, że ramach dostaw samej ropy rosyjskiej część surowca dostarczana jest drogą morską. W 2014 roku na 9 mln ton ropy przyjętej przez Naftoport, ok. 7 mln ton pochodziło z Rosji - podkreśla prezes Kobierecki.

Według niego z oczywistych względów, związanych z logistyką, największym odbiorcą ropy przeładowywanej w Naftoporcie jest Grupa Lotos, do której trafia blisko 50 proc. dostarczanego tą drogą surowca. Pozostali główni odbiorcy to PKN Orlen i należąca do francuskiej grupy Total niemiecka rafineria w Leunie. - Najmniej ropy obecnie dostarczamy do rafinerii PCK w Schwedt - przyznaje szef Naftoportu. Po pierwsze wynika to z tego, że ma ona alternatywną drogę dostaw z portu w Rostock, ale nieoficjalnie wiadomo także, że jej nowy rosyjski udziałowiec, koncern Rosnieft, robi wszystko, aby jak największa ilość ropy trafiała tam najtańszą możliwą drogą, czyli bezpośrednio rurociągiem „Przyjaźń”.

Jak powiedział prezes Kobierecki w rozmowie z wnp.pl, rośnie także znaczenie przeładunku paliw w Naftoporcie. - Obecnie to już 25-30 proc. naszych łącznych przeładunków - mówi. - W zeszłym roku na 12 mln ton przeładowanych łącznie, ok. 3 mln ton stanowiły właśnie paliwa, w tym benzyny, benzyny surowe, paliwo lotnicze Jet czy ciężki olej opałowy.

Jak podkreślił, obecnie jest to niemal wyłącznie eksport paliw realizowany przez Grupę Lotos, bo tylko gdańska rafineria jest połączona z Naftoportem rurociągiem produkowym.

W sumie wykorzystanie zdolności przeładunkowych Naftoportu oscyluje dziś wokół 33-35 proc. - I to jest jak najbardziej prawidłowy wskaźnik - przekonuje Jerzy Starnawski, członek zarządu firmy. - Gdybyśmy wykorzystywali większość naszych zdolności, nie bylibyśmy rezerwą na wypadek zakłóceń dostaw drogą lądową.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP