PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rośnie udział importu w konsumpcji paliw

Autor: WNP.PL (Piotr Apanowicz)
24-08-2016 13:09
Rośnie udział importu w konsumpcji paliw
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Import benzyn i oleju napędowego po pierwszym półroczu 2016 roku przekroczył już jedną piątą oficjalnej konsumpcji tych paliw w naszym kraju. To o 6 punktów procentowych więcej niż rok wcześniej.

Jeśli dodać do tego gaz płynny LPG, który tradycyjnie od lat opiera się przede wszystkim na imporcie, łączny udział zagranicznych zakupów trzech głównych paliw transportowych w naszym kraju wyniósł w pierwszym półroczu obecnego roku 31 proc., w porównaniu do 27 proc. rok wcześniej. Prawie 4 mld litrów z 12,5 mld litrów paliw zakupionych w Polsce w pierwszej połowie roku pochodziło z zagranicy.
Oficjalny import oleju napędowego zwiększył się o 59 proc., z 1,09 do 1,73 mln m sześc., w wyniku czego udział dostaw z zagranicy w sprzedaży tego paliwa wzrósł z 15 do 22 proc.  Z tego niezależni operatorzy sprowadzili do kraju o 50 proc. więcej produktu, a członkowie Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) o 87 proc. więcej.

W przypadku benzyn import wzrósł o 35 proc., z 272 do 367 tys. m sześc., a jego udział w krajowym rynku benzyn wyniósł zwiększył się z 11 do 14 proc.

Nie zmienił się natomiast udział importu w sprzedaży LPG, który podobnie jak przed rokiem wyniósł 86 proc. (182 mln m sześc.).

Z danych statystycznych opublikowanych przez POPiHN wynika, że beneficjentem zwiększonej sprzedaży paliw są duże koncerny paliwowe, ale jeszcze większe korzyści osiągnęli tzw. niezależni operatorzy. Konsumpcja paliw rosła bowiem szybciej, niż wzrosty dostaw rynkowych realizowane przez koncerny krajowe i międzynarodowe, operujące na rynku polskim. Finalnie na rynku krajowym udało się ulokować więcej paliw, niż w tym samym okresie przed rokiem. Większy popyt, przy niższej produkcji krajowej, zaspokojono poprzez większe nabycia paliw poza granicami kraju.

Podobnie jak w ostatnich latach część produkcji krajowej musiano wysłać za granicę, choć trzeba przyznać, że było to sporo mniej niż przed rokiem. W ostatecznym rozrachunku, dla całej puli 6 gatunków paliw, z kraju wysłano mniej produktów, niż do niego sprowadzono.

Łączny import paliw do Polski wyniósł 4,066 mln m sześc., z czego największy udział przypada na LPG (1,82 mln m sześc.), ON (1,73 mln m sześc.) i benzyny (0,37 mln m sześc.). Z kolei na eksport wyekspediowano 2,66 mln m sześc. paliw, głównie ciężkiego oleju opałowego (1,36 mln m sześc.), ON (0,6 mln m sześc.), benzyn (0,34 mln m sześc.) i paliwa lotniczego Jet (0,33 mln m sześc.). Tym samym w bilansie obrotów międzynarodowych dla paliw ciekłych po I półroczu 2016 r. przeważa import, na poziomie 1,4 mln m sześc.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 733 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP