Plan budowy rurociągu naftowego Brody-Adamowo znalazł się wśród 35 "Projektów wspólnego zainteresowania" (PECI), zatwierdzonych przez Radę Ministrów Wspólnoty Energetycznej - poinformowała spółka Sarmatia, koordynująca projekt magistrali z Ukrainy do Polski.
Jak podała Sarmatia, zatwierdzenie listy 35 "Projektów wspólnego zainteresowania" odbyło się na 11. posiedzeniu Rady Ministrów Wspólnoty Energetycznej 24 października w Belgradzie. Jednym z głównych kryteriów wyboru projektów był - jak podała spółka - "przyszły wpływ inwestycji na rozwój regionalnych rynków energetycznych".
"Wśród projektów istotnych dla rozwoju infrastruktury przesyłowej ropy naftowej Rada Ministrów wyselekcjonowała dwie inwestycje, jedną z których został projekt budowy rurociągu naftowego Brody-Adamowo" - podkreśliła Sarmatia. Według spółki "Rada Ministrów wezwała wszystkie kraje członkowskie Wspólnoty Energetycznej do podjęcia niezbędnych kroków w celu terminowego i skutecznego wdrożenia projektów PECI".
Sarmatia przypomniała, że 14 października Komisja Europejska zatwierdziła projekt budowy rurociągu naftowego Brody-Adamowo na liście "Projektów wspólnego zainteresowania". "Wymienione decyzje Rady Ministrów Wspólnoty Energetycznej oraz Komisji Europejskiej świadczą o istotnym znaczeniu projektu Brody-Adamowo oraz projektu Euro-Azjatyckiego Korytarza Transportu Ropy Naftowej dla bezpieczeństwa energetycznego Europy oraz integralności infrastruktury przesyłowej" - zaznaczyła spółka.
Międzynarodowe Przedsiębiorstwo Rurociągowe Sarmatia to spółka koordynująca projekt budowy magistrali naftowej z Brodów na Ukrainie do Adamowa w Polsce i dalej do Płocka, z możliwością przedłużenia do Gdańska lub w kierunku zachodnim.
Wcześniej Sarmatia informowała, że inwestycje w ramach "Projektów wspólnego zainteresowania" będą wspierane przez Mechanizm "Łącząc Europę" - Connecting Europe Facility. To powstały w 2011 r. fundusz na realizację projektów budowy i modernizacji infrastruktury transportowej, energetycznej i telekomunikacyjnej. Środki z tego funduszu będzie można pozyskać w przyszłym okresie finansowania 2014-20.
We wrześniu Sarmatia podała, że plan budowy polskiej części rurociągu naftowego Brody-Płock z możliwością jego przedłużenia uzyskał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach projektu, co otwiera drogę do ubiegania się przyszłości o pozwolenie na budowę. Decyzja środowiskowa - według Sarmatii - jest też m.in. "niezbędnym załącznikiem do wniosku o finansowanie projektu z funduszy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, który spółka planuje złożyć w najbliższym czasie".
Postępowanie administracyjne o wydania decyzji środowiskowej dla budowy polskiej części rurociągu Brody-Płock było możliwe po wpisaniu inwestycji do planów zagospodarowania przestrzennego 19 gmin na trasie przebiegu magistrali.
W sierpniu źródła zbliżone do resortu gospodarki poinformowały PAP, że środki unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-13, jakie zostały początkowo przeznaczone w kwocie ok. 450 mln zł na budowę ukraińsko-polskiego ropociągu Brody-Płock, posłużą m.in., jako dofinansowanie budowy gazociągów.
Sarmatia została utworzona w 2004 r. przez Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych (PERN) "Przyjaźń" i Ukrtransnaftę, operatorów magistrali naftowych w Polsce i na Ukrainie. W 2007 r. do spółki weszły trzy podmioty: z Azerbejdżanu, Gruzji i Litwy. PERN, Ukrtransnafta, State Oil Company of Azerbejdżan i Georgian Oil and Gas Corporation mają po 24,75 proc. akcji Sarmatii, a Klaipedos Nafta 1 proc.
Trasa rurociągu po stronie polskiej ma mieć ok. 270 km. Koszt całej inwestycji szacuje się na ok. 1,8 mld zł. Zgodnie z wcześniejszymi założeniami, projekt miałby być gotowy do końca 2015 r. Uruchomienie rurociągu w 2016 r. dawałoby możliwość przesyłania do Polski do 10 mln ton ropy naftowej rocznie z Azerbejdżanu.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Rurociąg Brody-Adamowo wśród projektów Wspólnoty Energetycznej