PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rurociąg do Kłajpedy pod znakiem zapytania

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
16-01-2009 12:59

PKN Orlen oficjalnie nie komentuje decyzji litewskiego rządu, aby nie sprzedawać polskiej spółce udziałów terminalu naftowego Klaipedos Nafta. Wiadomo jednak, że w rezultacie maleją szanse na budowę rurociągu produktowego z Możejek do Kłajpedy.

Litewski minister gospodarki Dainius Krevys poinformował, że Litwa nie sprzeda Orlenowi udziałów w Klaipedos Nafta. Więcej na ten temat czytaj tutaj.
PKN Orlen oficjalnie nie zajął jeszcze stanowiska w tej sprawie, ale z wcześniejszych wypowiedzi zarówno przedstawicieli płockiego koncernu, jak i litewskich Możejek, wynika, że w tej sytuacji budowa rurociągu produktowego do Kłajpedy staje pod znakiem zapytania.

Orlen chciał być współudziałowcem Klaipedos Nafta, żeby po ewentualnym wybudowaniu rurociągu produktowego do Kłajpedy uniknąć niekontrolowanego wzrostu stawek przeładunkowych.

Spółka chciała przejąć cały posiadany przez litewski rząd pakiet akcji terminala, czyli 70 proc., ale dopuszczała również mniejszy pakiet, ale z prawem kontroli taryf przeładunkowych i udziałem w zarządzie spółki.

Latem 2008 roku ówczesny prezes PKN Wojciech Heydel zapowiadał, że jeżeli do końca roku nie będzie sygnałów, że Litwa zgodzi się na sprzedaż udziałów Klaipedos Nafta, Orlen będzie musiał skupić się na rozwiązaniach alternattywnych.

Według pierwotnych planów budowa rurociągu, którego szacunkowa wartość to 100 mln USD, miała ruszyć jeszcze w 2008 roku. Dzisiaj coraz mniej prawdopodobne staje się, że inwestycja rozpocznie się w tym roku.

Naturalną alternatywą dla Kłajpedy jest Butynga, gdzie Możejki mają własny terminal naftowy. Rurociąg do tego terminalu byłby nawet tańszy niż do Kłajpedy, ze względu na mniejszą odległość, ale konieczne byłoby wybudowanie tam niezbędnej infrastruktury, która w Kłajpedzie jest gotowa. A to podwyższyłoby koszty całego przedsięwzięcia o co najmniej 30 proc.

Innym rozważanym wstępnie rozwiązaniem było podpisanie umowy z którymś z pobliskich portów łotewskich (np. Liepaja lub Ventspils), w przypadku których nie byłoby problemów z objęciem udziałów przez Orlen.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 390 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP