PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rurociąg OLPP na Białoruś uderzy w polskie koncerny - Orlen i Lotos

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
17-07-2009 16:31
Rurociąg OLPP na Białoruś uderzy w polskie koncerny - Orlen i Lotos

Rurociąg transgraniczny na Białoruś, którego budowę planuje Operator Logistyczny Paliw Płynnych może być poważnym zagrożeniem dla pozycji Orlen i Lotosu jako dostawców paliw na polski rynek - uważa Janusz Wiśniewski, wiceprezes firmy doradczej DGA i były wiceprezes płockiego koncernu.

– Nie powinien to jednak być decydujący argument dla Ministerstwa Gospodarki w kontekście rozmów ze stroną białoruską na temat realizacji projektu – dodaje. Jego zdaniem głównym ciosem dla Orlenu będzie w tej sytuacji utrata tzw. premii lądowej, którą koncern cieszy się od wielu lat.
Podobnego zdania jest Wojciech Słowiński, ekspert PricewaterhouseCoopers. – Partykularne interesy Orlenu i Lotosu w zakresie ochrony własnych udziałów w rynku hurtowym paliw, nie powinny przeważyć nad konsekwentną realizacją założeń strategicznych w sektorze naftowym, których podstawą jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa dostaw produktów naftowych na polski rynek, a to może być zrealizowane m.in. poprzez budowę połączeń transgranicznych – twierdzi.

Jak donosi dzisiejsza Gazeta Prawna Ministerstwo Gospodarki zamierza wziąć pod uwagę opinię krajowych koncernów przed podjęciem ostatecznej decyzji o zaakceptowaniu projektu. – W takim razie powinniśmy zastanowić się czy Ministerstwo nie powinno jeszcze wziąć pod uwagę zdania PKP Cargo, które zarabia krocie na tzw. opłacie słupkowej przy przewozie paliw ze wschodu – ironizuje Przemysław Wipler, dyrektor Instytutu Jagiellońskiego i były dyrektor departamentu dywersyfikacji nośników energii w MG.

Także według Wiplera nie powinno być wątpliwości, że budowa rurociągu jest dla polskiego rynku korzystna ale przy okazji uderza bezpośrednio w interesy PKN-u i Lotosu. – Poza tym koncerny mogą się obawiać, że potencjalny sukces rurociągu na Białoruś może stworzyć precedens, którego skutkiem będzie powstanie kolejnych połączeń transgranicznych i dalsze zmniejszenie duopolu Płocka i Gdańska – zauważa.

Zdaniem Janusza Wiśniewskiego naturalnym jest, że Ministerstwo Gospodarki powinno dbać o interesy krajowych spółek ale nie może się to odbywać kosztem całego rynku. – Ministerstwo musi rozważyć argumenty obu stron ale mam nadzieję, że przeważy opinia zwolenników zwiększania konkurencji rynkowej – podkreśla. Poddaje jednak pod rozwagę rozwiązanie koncyliacyjne. – Dlaczego bowiem Orlen i Lotos nie miałyby się do projektu OLPP przyłączyć? – pyta. Nie ma bowiem żadnych wątpliwości, że w momencie kiedy duże ilości oleju napędowego trafią przez rurociąg do naszego kraju oba koncerny będą musiały zrewidować swoją politykę cenową i dostosować ją do nowej sytuacji rynkowej.

Według byłego wiceprezesa Orlenu istotne jest jeszcze to, że w dającej się przewidzieć przyszłości polskie firmy naftowe nie maja szans aby sprostać produkcyjnie zapotrzebowaniu na oleju napędowego a rozbudowując zdolności destylacji ropy same stwarzają sobie problem ze sprzedażą benzyn. Jedynym rozwiązaniem tego problemu jest dalsze zwiększanie importu paliwa do silników diesla a rurociąg na Białoruś jest najtańszym sposobem zwiększenia dostaw z zagranicy.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 899 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP