Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rurociąg paliwowy na Śląsk wciąż w zawieszeniu

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
13-04-2012 16:10
Rurociąg paliwowy na Śląsk wciąż w zawieszeniu

PKN Orlen i PERN Przyjaźń wciąż nie porozumiały się co do stawek przesyłowych w planowanym rurociągu Boronów-Trzebinia. Powstanie rurociągu znacznie zmniejszyłoby koszty logistyki dostaw paliw na Górny Śląsk - rejon o największym zużyciu paliw w Polsce.

- Nadal trwają rozmowy z PKN Orlen i póki co trudno mi mówić kiedy można spodziewać się ich finalizacji - mówi portalowi wnp.pl prezes PERN Przyjaźń Marcin Moskalewicz. Niestety bardzo podobnie władze PERN wypowiadają się na ten temat już od wielu miesięcy.
Choć projekt jest niewątpliwie korzystny dla obu spółek, to kluczową kwestią zarówno dla PERN-u jak i Orlenu pozostają stawki za przesył paliw magistralą. Sytuacja przypomina nieco negocjacje między obu podmiotami przy okazji przedłużenia umowy o korzystanie przez Orlen z istniejących rurociągów paliwowych, które znalazły swój finał w zeszłym roku. Problem w tej sytuacji jest taki, że obie firmy są na siebie "skazane". Orlen nie jest w stanie sprawnie zarządzać infrastrukturą logistyczną na taką skalę, PERN z kolei zdaje sobie sprawę, że Orlen jest jedynym potencjalnym klientem zdolnym wypełnić rurociągi paliwem.

Rurociąg do Trzebini jest dla Orlenu o tyle korzystny, że kończyłby się w bazie magazynowej koncernu, która zaopatruje w paliwa rejon Górnego Śląska. - Nadal podtrzymujemy swoje zainteresowanie realizacją tego projektu. Kontynuowane są ustalenia z PERN Przyjaźń. W naszej opinii projekt jest ważny nie tylko dla koncernu, ale także dla kraju, ponieważ usprawniłby również bezpieczeństwo energetyczne, poprzez połączenie największego rynku z największym wytwórcą, przy pomocy najbardziej niezawodnego i wydajnego środka transportu - mówi nam Beata Karpińska, kierownik biura prasowego PKN-u.

Czy zatem uruchomienie takiego rurociągu mogłoby doprowadzić do obniżki cen paliw na Śląsku. - Zapewne w hurcie tak, ale nie sądzę aby było to odczuwalne przez ostatecznych odbiorców, szczególnie przy stosunkowo niskim poziomie marż. Orlen zyskałby jednak kolejny atut na wypadek powtórzenia ubiegłorocznej akcji zamrażania cen paliw na własnych stacjach - mówi nam jeden z analityków rynkowych.

Według danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego województwo śląskie jest - po mazowieckim - drugim największym rynkiem paliw w Polsce z 13 proc. udziałem w całości rynku. Jeśli weźmiemy jednak pod uwagę Górny Śląsk w granicach geograficznych czy historycznych a nie administracyjnych, to będzie on zapewne bezkonkurencyjny pod względem konsumpcji paliw.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP