Zamieszenie wokół modernizacji zbiorników na stacjach paliw odsunęło w cień kwestię orurowania. Trzeba jednak pamiętać, że pod względem prawnym rury transportujące paliwo od zbiornika do odmierzacza podlegają wymaganiom tego samego rozporządzenia.
- Najczęściej ingerencja w system rurowy jest efektem prac związanych z wymianą/ naprawą zbiornika lub też zmianami odmierzaczy. Sama instalacja paliwowa nie jest i nie była do tej pory celem modernizacji - chyba że uległa uszkodzeniu. Jeżeli chodzi o przepisy, to obecnie nie ma żadnych podstaw prawnych, które wymuszałyby jakiekolwiek modernizacje stacji w związku z wymaganiami dotyczącymi rurociągów. Owszem, niektóre firmy oferujące rurociągi paliwowe próbują doszukać się analogii pomiędzy zmianami w przepisach dotyczących zbiorników (jedno -> dwupłaszczowe) i sugerują, iż wkrótce takie zmiany będą także dotyczyć rurociągów, jednak jest to zwyczajne nadużycie - mówi Piotr Ozga z PSS-Stacje Benzynowe Service Sp. z o.o..
Korozja nie powinna stanowić problemu
Na stacjach, które powstawały ok. dwadzieścia lat temu, ze względu na obowiązujące wtedy przepisy i pewne zamknięcie się na nowe technologie, najczęściej stosowano rurociągi stalowe z rur przewodowych, łączone metodą spawania lub złącz gwintowych. Często nie mając dostatecznego zabezpieczenia antykorozyjnego, podlegały one przyspieszonej korozji. Wymagana więc była ochrona katodowa. Kontrola szczelności nie odbywała się regularnie i była utrudniona, a ze względu na dużą sztywność rurociągi stalowe niejednokrotnie rozszczelniały się w wyniku naprężeń wywołanych odkształceniami gruntu.
- Obecnie rurociągi podziemne do transportu paliw mają zdecydowanie większą elastyczność (np. rury stalowe faliste) i większą podatność na odkształcenia. Materiały, z których są zbudowane (stal nierdzewna, polietylen wysokiej gęstości, poliamidy), mają wysoką odporność na korozję i starzenie. Gwarantuje to ich bezpieczną eksploatację przez cały okres użytkowania stacji, który można przyjąć, że trwa ok. 30 lat. Producenci ponadto zapewniają odpowiednio skonstruowane złącza rurociągów, zakończenia oraz technologię łączenia za pomocą urządzeń półautomatycznych albo narzędzi specjalnych, co gwarantuje powtarzalność i jakość połączeń - wyjaśnia Paweł Gaj z MM Energy (daw. MM Petro).
Trzy obiegi na stacji paliw
Andrzej Kozbiał, współwłaściciel Petroster Sp.J., wymienia następujące systemy rurowe stosowane na stacjach paliw:
- metalowe pojedyncze;
- metalowe podwójne;
- metalowe podwójne z monitoringiem;
- sztuczne tworzywa z metalowym wkładem;
- sztuczne tworzywa z metalowym wkładem podwójnym;
- sztuczne tworzywa z metalowym wkładem podwójnym z monitoringiem;
- sztuczne tworzywa;
- sztuczne tworzywa podwójne;
- sztuczne tworzywa podwójne z monitoringiem; oraz trzy obiegi na stacji paliw:
- rury spustowe;
- rury ssące;
- rury odbioru oparów. Tak usystematyzowane rury można jeszcze podzielić dodatkowo na podgrupy dotyczące: zabezpieczeń specjalnych, antykorozyjnych, chemicznych, wewnętrznych i zewnętrznych.
- Duże stacje, gdzie odległości od zbiorników do dystrybutorów przekraczają 40 metrów, wymagają rurociągów o najniższych oporach, np. tworzywa sztuczne z wewnętrzną wykładziną o nazwie evoh. W wielu przypadkach dodatkowe wymagania ma ochrona środowiska (np. zastosowanie podwójnych ścianek z monitoringiem) lub bliskość ujęć wody, terenów rekreacyjnych, osiedli mieszkaniowych. Z naszego doświadczenia polecamy wymianę starych (przeważnie 20-letnich) rurociągów stalowych, zwłaszcza że w wielu przypadkach są to rury ze szwem (były najtańsze lub podczas lat kryzysu jedyne dostępne) - mówi Andrzej Kozbiał.
Czym kierować się przy wyborze rur?
Paweł Gross, menedżer produktu w firmie Corrimex J. Sałapatek, S. Cwajda Sp. J., wymienia następujące kryteria wyboru technologii paliwowej: zgodność systemu z przepisami i normami (odporność na paliwa przyszłości, odprowadzanie ładunków elektrostatycznych powstających w wyniku przepływu cieczy); łatwość montażu (ograniczenie kosztów) elastyczność systemu (tj. dostosowanie go do istniejącej infrastruktury przy modernizacji) oraz gama elementów kształtowych i złącznych; wykonanie technologii przez instalatora o odpowiednich uprawnieniach oraz wiedzy i doświadczeniu; jeśli to możliwe - zastosowanie instalacji podwójnej jako dodatkowej ochrony dla środowiska naturalnego; okres gwarancji.
- Oferowany w Polsce system rur KPS spełnia wszystkie wymagania biopaliw oraz paliw z dodatkami etanolu i metanolu - włącznie z E85 czy Superetanolu. Jednocześnie w katalogu jego elementów są wyspecyfikowane rury oraz złączki ze stali nierdzewnej do instalacji AdBlue, a także LPG. System jest zgodny z normami: EN14125, UL 971, IP 2, ATEX 137, EN 13463-1, EN 13160. Posiada również certyfikat niemiecki DIBt, gdzie jednym z kryteriów była przenikalność paliw przez ścianki rury na poziomie zero. Przepisy EN 14125 określają tę wartość na poziomie 0,2 g/m2/dzień - podkreśla Paweł Gross.
Prawidłowość montażu
Im mniej połączeń w rurociągu, tym mniej możliwości przecieków. Dlatego ideałem jest, kiedy łączenia występują na początku (studzienka nazbiornikowa) i na końcu projektowanego rurociągu (studzienka podddystrybutorowa). - Jeżeli mamy do czynienia z rurą o podwójnej ściance, naturalną konsekwencją byłoby monitorowanie jej przestrzeni międzyściankowej. Z elektrostatyką obecnie już nie ma problemów, podobnie jak w przypadku węży nalewowych czy spustowych, ponieważ obecnie stosowane materiały mają odpowiednią upłynność. Przy projektowaniu i montażu proponuję jednak unikać zakrętów, a jeżeli są one konieczne, to należy wykonać je pod jak najmniejszym kątem - radzi Andrzej Kozbiał.
Ponieważ w ramach projektu stacji konsultuje się projekt również w zakresie specyficznych wymagań, np. ochrony środowiska naturalnego, należy też brać pod uwagę system rur podwójnych (rura w rurze). - Ich zastosowanie pozwala na wykonanie technologii paliwowej zgodnie z najwyższymi wymaganiami ochrony środowiska. Jeżeli do instalacji ssących można stosować tak rury pojedyncze jak i podwójne, to w przypadku instalacji tłocznych zalecamy jednak rury podwójne - podkreśla Paweł Gross.
Prawidłowo ułożone rurociągi zapewniają spadek od odmierzacza do zbiornika. Ponieważ rurociąg znajduje się pod szczelną nawierzchnią wysepki czy drogi, jej wymiana pozwoli uniknąć kosztów ewentualnych prac rozbiórkowych w celu naprawy rur. - Częstym błędem przy montażu instalacji paliwowej jest niewłaściwe przygotowanie podłoża (brak podsypki, brak zagęszczenia gruntu), co powoduje zasyfonowanie rurociągów. Skutkiem jest awaryjna praca odmierzacza i przerwy w sprzedaży produktu - mówi Adam Pakulski, prezes Petrotech.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Rury a modernizacja