PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rury a modernizacja

Autor: Zdzisław Pisiński
18-06-2013 15:01

Zamieszenie wokół modernizacji zbiorników na stacjach paliw odsunęło w cień kwestię orurowania. Trzeba jednak pamiętać, że pod względem prawnym rury transportujące paliwo od zbiornika do odmierzacza podlegają wymaganiom tego samego rozporządzenia.

Wszystkim modernizującym stacje paliw warto przypomnieć, że operacja taka przede wszystkim powinna uwzględniać kwestię bezpieczeństwa dla środowiska gruntowo-wodnego. Oprócz przechowywania paliwa w zbiorniku istotna jest więc kwestia jego transportu z cysterny do zbiornika i od zbiornika do odmierzacza. Wykonanie modernizacji bez ingerencji w system stacyjnego rurociągu jest więc pozorną oszczędnością.
- Najczęściej ingerencja w system rurowy jest efektem prac związanych z wymianą/ naprawą zbiornika lub też zmianami odmierzaczy. Sama instalacja paliwowa nie jest i nie była do tej pory celem modernizacji - chyba że uległa uszkodzeniu. Jeżeli chodzi o przepisy, to obecnie nie ma żadnych podstaw prawnych, które wymuszałyby jakiekolwiek modernizacje stacji w związku z wymaganiami dotyczącymi rurociągów. Owszem, niektóre firmy oferujące rurociągi paliwowe próbują doszukać się analogii pomiędzy zmianami w przepisach dotyczących zbiorników (jedno -> dwupłaszczowe) i sugerują, iż wkrótce takie zmiany będą także dotyczyć rurociągów, jednak jest to zwyczajne nadużycie - mówi Piotr Ozga z PSS-Stacje Benzynowe Service Sp. z o.o..

Korozja nie powinna stanowić problemu

Na stacjach, które powstawały ok. dwadzieścia lat temu, ze względu na obowiązujące wtedy przepisy i pewne zamknięcie się na nowe technologie, najczęściej stosowano rurociągi stalowe z rur przewodowych, łączone metodą spawania lub złącz gwintowych. Często nie mając dostatecznego zabezpieczenia antykorozyjnego, podlegały one przyspieszonej korozji. Wymagana więc była ochrona katodowa. Kontrola szczelności nie odbywała się regularnie i była utrudniona, a ze względu na dużą sztywność rurociągi stalowe niejednokrotnie rozszczelniały się w wyniku naprężeń wywołanych odkształceniami gruntu.

- Obecnie rurociągi podziemne do transportu paliw mają zdecydowanie większą elastyczność (np. rury stalowe faliste) i większą podatność na odkształcenia. Materiały, z których są zbudowane (stal nierdzewna, polietylen wysokiej gęstości, poliamidy), mają wysoką odporność na korozję i starzenie. Gwarantuje to ich bezpieczną eksploatację przez cały okres użytkowania stacji, który można przyjąć, że trwa ok. 30 lat. Producenci ponadto zapewniają odpowiednio skonstruowane złącza rurociągów, zakończenia oraz technologię łączenia za pomocą urządzeń półautomatycznych albo narzędzi specjalnych, co gwarantuje powtarzalność i jakość połączeń - wyjaśnia Paweł Gaj z MM Energy (daw. MM Petro).

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP