Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rynek auto-olejów: Lotos za Mobilem

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
22-02-2008 12:41
Rynek auto-olejów: Lotos za Mobilem
<b>Marek Szczepaniec</b>: wielka trójka dominuje
O zmianach na rynku olejów silnikowych dla samochodów osobowych rozmawiamy z wiceprezesem spółki Qualifact.

<b>Jak rozwija się polski rynek olejów silnikowych i czego możemy się spodziewać w najbliższej przyszłości? </b>

- Sytuacja na rynku olejów silnikowych przeznaczonych do samochodów osobowych jest pochodną tego, co dzieje się na rynku samochodów. Rynek olejów powiększa się wraz z przyrostem liczby samochodów. Przeciętny nabywca kupuje w ciągu roku ok. 5 litrów oleju, choć wielkość zakupów przypadająca na jeden samochód jest nieco mniejsza, bo 17 proc. kierowców kupuje olej rzadziej niż raz w roku.

Duża liczba zarejestrowanych starszych samochodów oraz duży import aut używanych powodują, że wciąż bardzo dobrze sprzedają się oleje mineralne i półsyntetyczne. 

<b>Czy podział rynku już się dokonał, czy mogą na nim jeszcze zajść znaczące zmiany? </b>

- Rynek zdominowała trójka producentów: Grupa Lotos, Mobil i Castrol. Udział tej trójki w rynku wynosi łącznie ponad 73 proc. Liczy się też grupa kolejnych trzech firm: Elf, Shell, Orlen. W sumie zajmują one prawie 20 proc. rynku. Pozostałe firmy mają zatem bardzo mały udział w rynku i ich pozycja z roku na rok słabnie.

Trudno spodziewać się większych zmian w najbliższej przyszłości, pomijając efekty ewentualnych fuzji i przejęć. Wynika to m.in. z faktu, że kierowcy są lojalni wobec stosowanych marek olejów silnikowych.

<b>Jak duża jest konkurencja na tym rynku i jak wypadają w niej polskie firmy? </b>

- Walka konkurencyjna toczy się obecnie o dostęp do sieci warsztatów, bo jest to najważniejszy kanał dystrybucji olejów silnikowych. Stacje benzynowe, które w latach 90. były miejscem, gdzie najczęściej kupowano oleje, z roku na rok tracą na znaczeniu - już tylko 17 proc. kierowców kupuje olej na wymianę właśnie na stacji benzynowej.

Ważną rolę odgrywają kampanie reklamowe - rynek zdominowały firmy, które przeznaczały ogromne pieniądze na reklamę olejów silnikowych. Bardzo ważnym kryterium wyboru marki oleju jest również cena, dlatego nawet zachodni producenci starają się mieć w swojej ofercie kilka produktów o atrakcyjnych cenach.  

Polskie firmy w starciu ze światowymi gigantami radzą sobie bardzo dobrze. Od wielu lat liderem na rynku olejów silnikowych jest Grupa Lotos. Coraz lepiej na rynku olejów radzi sobie także spółka Orlen Oil.

Rozmawiał: Piotr Apanowicz

Z najnowszych badań polskiego rynku olejów silnikowych dla samochodów ciężarowych monitoruje (monitoring prowadzi firma GIPA) wynika, że liderem jest firma Mobil, posiadająca 29 proc. udziału w rynku. Drugi na rynku Lotos kontroluje 21 proc. rynku.

W dalszej kolejności znajdują się marki Castrol i Shell, z udziałami odpowiednio 15 i 11 proc. Ci czterej producenci kontrolują ponad trzy czwarte rynku. Tyle że badania GIPA odnoszą się jedynie do flot pojazdów ciężarowych, a nie biorą pod uwagę istotnego dla rynku segmentu tzw. truck dealer, czyli firmowych serwisów producentów pojazdów ciężarowych.
Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, z uwzględnieniem tego segmentu firma ExxonMobil Poland szacuje swoje udziały w rynku olejów dla samochodów ciężarowych na 18 proc., a za swojego głównego konkurenta uważa markę Castrol, posiadającą ok. 15 proc. rynku.

- To wynika z faktu, że w segmencie truck dealer polscy producenci olejów praktycznie nie istnieją - wyjaśniają anonimowo w ExxonMobil Poland.

Ostatecznej wielkości całego rynku nie sposób jednak oszacować, bo producenci, szczególnie zagraniczni, bardzo niechętnie ujawniają dane dotyczące sprzedaży. Szacunki wielkości rynku olejów do samochodów osobowych powstają na podstawie deklarowanej przez ankietowanych kierowców częstotliwości wymian i rodzaju wykorzystywanego oleju. Są zatem obarczone dużym ryzykiem błędu, chociażby ze względu na fakt, że część kierowców niechętnie przyznaje się do wymiany oleju rzadziej niż zaleca producent samochodu, a także do zakupu oleju tańszego i mniej prestiżowego.

Według badania GIPA, od dwóch lat liderem na krajowym rynku wśród producentów olejów dla samochodów osobowych jest również Mobil, który wyprzedził markę Lotos i ciągle umacnia się na czołowej pozycji. W ciągu ostatniego roku marka koncernu ExxonMobil jako jedyna poza marką Shell powiększyła udział w polskim rynku, osiągając poziom 30 proc., podczas gdy największy krajowy konkurent, czyli Lotos, zatrzymał się na poziomie 26 proc. rynku. Wśród liczących się na krajowym rynku producentów można wymienić jeszcze firmy Castrol, Shell, Elf oraz Orlen.

Nieco odmienne wyniki przynoszą badania Moto Scan 2007 firmy Qualifact. Tutaj, choć najczęściej sprzedawaną konkretną marką oleju jest olej Mobil Super S przed dwoma produktami z portfolio spółki Lotos Oil (Lotos Semisynthetic i Lotos Mineralny), to ogółem wyraźnym liderem na krajowym rynku pozostaje firma Lotos Oil z udziałami szacowanymi na ok. 30 proc. Mobil jest na drugim miejscu i kontroluje ok. 25 proc. rynku. Na trzecim miejscu jest Castrol z udziałami 18 proc. w rynku.

- To dla nas sukces i zachęta. Warto być wiarygodnym i krok po kroku budować rynkową pozycję - zapewnia Jacek Neska, prezes spółki Lotos Oil.

Według badań firmy Qualifact, Lotos dominuje także regionalnie, jego produkty są najpopularniejsze wśród kierowców w 12 z 16 województw, w tym w najszybciej się rozwijających regionach śląskim, dolnośląskim, mazowieckim, wielkopolskim i pomorskim. W trzech województwach liderem jest Mobil, a w jednym Castrol.
Piotr Apanowicz

Więcej informacji o rynku olejów i smarów znajdziecie Państwo w marcowym numerze Miesięcznika Gospodarczego "Nowego Przemysł"
<b>Marek Szczepaniec</b>: wielka trójka dominuje
O zmianach na rynku olejów silnikowych dla samochodów osobowych rozmawiamy z wiceprezesem spółki Qualifact.

<b>Jak rozwija się polski rynek olejów silnikowych i czego możemy się spodziewać w najbliższej przyszłości? </b>

- Sytuacja na rynku olejów silnikowych przeznaczonych do samochodów osobowych jest pochodną tego, co dzieje się na rynku samochodów. Rynek olejów powiększa się wraz z przyrostem liczby samochodów. Przeciętny nabywca kupuje w ciągu roku ok. 5 litrów oleju, choć wielkość zakupów przypadająca na jeden samochód jest nieco mniejsza, bo 17 proc. kierowców kupuje olej rzadziej niż raz w roku.

Duża liczba zarejestrowanych starszych samochodów oraz duży import aut używanych powodują, że wciąż bardzo dobrze sprzedają się oleje mineralne i półsyntetyczne. 

<b>Czy podział rynku już się dokonał, czy mogą na nim jeszcze zajść znaczące zmiany? </b>

- Rynek zdominowała trójka producentów: Grupa Lotos, Mobil i Castrol. Udział tej trójki w rynku wynosi łącznie ponad 73 proc. Liczy się też grupa kolejnych trzech firm: Elf, Shell, Orlen. W sumie zajmują one prawie 20 proc. rynku. Pozostałe firmy mają zatem bardzo mały udział w rynku i ich pozycja z roku na rok słabnie.

Trudno spodziewać się większych zmian w najbliższej przyszłości, pomijając efekty ewentualnych fuzji i przejęć. Wynika to m.in. z faktu, że kierowcy są lojalni wobec stosowanych marek olejów silnikowych.

<b>Jak duża jest konkurencja na tym rynku i jak wypadają w niej polskie firmy? </b>

- Walka konkurencyjna toczy się obecnie o dostęp do sieci warsztatów, bo jest to najważniejszy kanał dystrybucji olejów silnikowych. Stacje benzynowe, które w latach 90. były miejscem, gdzie najczęściej kupowano oleje, z roku na rok tracą na znaczeniu - już tylko 17 proc. kierowców kupuje olej na wymianę właśnie na stacji benzynowej.

Ważną rolę odgrywają kampanie reklamowe - rynek zdominowały firmy, które przeznaczały ogromne pieniądze na reklamę olejów silnikowych. Bardzo ważnym kryterium wyboru marki oleju jest również cena, dlatego nawet zachodni producenci starają się mieć w swojej ofercie kilka produktów o atrakcyjnych cenach.  

Polskie firmy w starciu ze światowymi gigantami radzą sobie bardzo dobrze. Od wielu lat liderem na rynku olejów silnikowych jest Grupa Lotos. Coraz lepiej na rynku olejów radzi sobie także spółka Orlen Oil.

Rozmawiał: Piotr Apanowicz  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 570 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP