Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Rynek auto-olejów: Lotos za Mobilem

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
22-02-2008 12:41
Rynek auto-olejów: Lotos za Mobilem
<b>Marek Szczepaniec</b>: wielka trójka dominuje
O zmianach na rynku olejów silnikowych dla samochodów osobowych rozmawiamy z wiceprezesem spółki Qualifact.

<b>Jak rozwija się polski rynek olejów silnikowych i czego możemy się spodziewać w najbliższej przyszłości? </b>

- Sytuacja na rynku olejów silnikowych przeznaczonych do samochodów osobowych jest pochodną tego, co dzieje się na rynku samochodów. Rynek olejów powiększa się wraz z przyrostem liczby samochodów. Przeciętny nabywca kupuje w ciągu roku ok. 5 litrów oleju, choć wielkość zakupów przypadająca na jeden samochód jest nieco mniejsza, bo 17 proc. kierowców kupuje olej rzadziej niż raz w roku.

Duża liczba zarejestrowanych starszych samochodów oraz duży import aut używanych powodują, że wciąż bardzo dobrze sprzedają się oleje mineralne i półsyntetyczne. 

<b>Czy podział rynku już się dokonał, czy mogą na nim jeszcze zajść znaczące zmiany? </b>

- Rynek zdominowała trójka producentów: Grupa Lotos, Mobil i Castrol. Udział tej trójki w rynku wynosi łącznie ponad 73 proc. Liczy się też grupa kolejnych trzech firm: Elf, Shell, Orlen. W sumie zajmują one prawie 20 proc. rynku. Pozostałe firmy mają zatem bardzo mały udział w rynku i ich pozycja z roku na rok słabnie.

Trudno spodziewać się większych zmian w najbliższej przyszłości, pomijając efekty ewentualnych fuzji i przejęć. Wynika to m.in. z faktu, że kierowcy są lojalni wobec stosowanych marek olejów silnikowych.

<b>Jak duża jest konkurencja na tym rynku i jak wypadają w niej polskie firmy? </b>

- Walka konkurencyjna toczy się obecnie o dostęp do sieci warsztatów, bo jest to najważniejszy kanał dystrybucji olejów silnikowych. Stacje benzynowe, które w latach 90. były miejscem, gdzie najczęściej kupowano oleje, z roku na rok tracą na znaczeniu - już tylko 17 proc. kierowców kupuje olej na wymianę właśnie na stacji benzynowej.

Ważną rolę odgrywają kampanie reklamowe - rynek zdominowały firmy, które przeznaczały ogromne pieniądze na reklamę olejów silnikowych. Bardzo ważnym kryterium wyboru marki oleju jest również cena, dlatego nawet zachodni producenci starają się mieć w swojej ofercie kilka produktów o atrakcyjnych cenach.  

Polskie firmy w starciu ze światowymi gigantami radzą sobie bardzo dobrze. Od wielu lat liderem na rynku olejów silnikowych jest Grupa Lotos. Coraz lepiej na rynku olejów radzi sobie także spółka Orlen Oil.

Rozmawiał: Piotr Apanowicz

Z najnowszych badań polskiego rynku olejów silnikowych dla samochodów ciężarowych monitoruje (monitoring prowadzi firma GIPA) wynika, że liderem jest firma Mobil, posiadająca 29 proc. udziału w rynku. Drugi na rynku Lotos kontroluje 21 proc. rynku.

W dalszej kolejności znajdują się marki Castrol i Shell, z udziałami odpowiednio 15 i 11 proc. Ci czterej producenci kontrolują ponad trzy czwarte rynku. Tyle że badania GIPA odnoszą się jedynie do flot pojazdów ciężarowych, a nie biorą pod uwagę istotnego dla rynku segmentu tzw. truck dealer, czyli firmowych serwisów producentów pojazdów ciężarowych.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

<b>Marek Szczepaniec</b>: wielka trójka dominuje
O zmianach na rynku olejów silnikowych dla samochodów osobowych rozmawiamy z wiceprezesem spółki Qualifact.

<b>Jak rozwija się polski rynek olejów silnikowych i czego możemy się spodziewać w najbliższej przyszłości? </b>

- Sytuacja na rynku olejów silnikowych przeznaczonych do samochodów osobowych jest pochodną tego, co dzieje się na rynku samochodów. Rynek olejów powiększa się wraz z przyrostem liczby samochodów. Przeciętny nabywca kupuje w ciągu roku ok. 5 litrów oleju, choć wielkość zakupów przypadająca na jeden samochód jest nieco mniejsza, bo 17 proc. kierowców kupuje olej rzadziej niż raz w roku.

Duża liczba zarejestrowanych starszych samochodów oraz duży import aut używanych powodują, że wciąż bardzo dobrze sprzedają się oleje mineralne i półsyntetyczne. 

<b>Czy podział rynku już się dokonał, czy mogą na nim jeszcze zajść znaczące zmiany? </b>

- Rynek zdominowała trójka producentów: Grupa Lotos, Mobil i Castrol. Udział tej trójki w rynku wynosi łącznie ponad 73 proc. Liczy się też grupa kolejnych trzech firm: Elf, Shell, Orlen. W sumie zajmują one prawie 20 proc. rynku. Pozostałe firmy mają zatem bardzo mały udział w rynku i ich pozycja z roku na rok słabnie.

Trudno spodziewać się większych zmian w najbliższej przyszłości, pomijając efekty ewentualnych fuzji i przejęć. Wynika to m.in. z faktu, że kierowcy są lojalni wobec stosowanych marek olejów silnikowych.

<b>Jak duża jest konkurencja na tym rynku i jak wypadają w niej polskie firmy? </b>

- Walka konkurencyjna toczy się obecnie o dostęp do sieci warsztatów, bo jest to najważniejszy kanał dystrybucji olejów silnikowych. Stacje benzynowe, które w latach 90. były miejscem, gdzie najczęściej kupowano oleje, z roku na rok tracą na znaczeniu - już tylko 17 proc. kierowców kupuje olej na wymianę właśnie na stacji benzynowej.

Ważną rolę odgrywają kampanie reklamowe - rynek zdominowały firmy, które przeznaczały ogromne pieniądze na reklamę olejów silnikowych. Bardzo ważnym kryterium wyboru marki oleju jest również cena, dlatego nawet zachodni producenci starają się mieć w swojej ofercie kilka produktów o atrakcyjnych cenach.  

Polskie firmy w starciu ze światowymi gigantami radzą sobie bardzo dobrze. Od wielu lat liderem na rynku olejów silnikowych jest Grupa Lotos. Coraz lepiej na rynku olejów radzi sobie także spółka Orlen Oil.

Rozmawiał: Piotr Apanowicz  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 751 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP