Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rynek ropy wrażliwy na ograniczenia w transporcie

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
20-11-2014 13:30
Rynek ropy wrażliwy na ograniczenia w transporcie
fot. Fotolia

Wąskie gardła w światowym transporcie morskim ropy naftowej i paliw mają kluczowe znaczenie dla globalnego bezpieczeństwa energetycznego - ocenia Agencja Informacji Energetycznej (EIA), statystyczne ramię amerykańskiego Departamentu Energii. Dwa najważniejsze punkty tego typu to zatoki Hormuz i Malacca.

Mówiąc o „wąskich gardłach” EIA ma na myśli najczęściej cieśniny zlokalizowane wzdłuż światowych tras morskich, szeroko wykorzystywanych w transporcie ropy i paliw. Zazwyczaj są one na tyle wąskie, że obowiązują w nich ograniczenia wielkości tankowców, które mogą w nie wpływać.
W 2013 roku światowa produkcja ropy i kondensatu wyniosła 90,1 mln baryłek dziennie. Amerykańska agencja szacuje, że około 63 proc. tej wielkości (56,5 mln baryłek) zostało przetransportowane drogą morską.

Zdaniem EIA międzynarodowy rynek energii jest uzależniony od niezawodnych kanałów transportowych. Zablokowanie któregoś z wąskich gardeł, nawet na relatywnie krótki okres, może prowadzić do znaczącego wzrostu światowych cen energii. Dodatkowo cieśniny zwiększają ryzyko napadów przez piratów, ataków terrorystycznych czy wypadków nawigacyjnych, mogących prowadzić do wycieków ropy.

Eksperci agencji zidentyfikowali siedem kluczowych wąskich gardeł tego typu, które są częścią najważniejszych światowych kanałów morskiego transportu ropy. W 2013 roku przepłynęło przez nie łącznie 47,6 mln baryłek ropy dziennie, czyli ponad połowa całego światowego wydobycia i ponad 84 proc. ropy i paliw transportowanych drogą morską.

EIA zwraca uwagę, że zakłócenia tych tras mogłoby mieć wpływ na światowe notowania ropy i dodać tysiące kilometrów dodatkowej podróży alternatywnymi trasami.

Pod względem wolumenu transportowanej ropy, największe znaczenie ma Cieśnina Hormuz u wylotu Zatoki Perskiej (17 mln b/d w 2013 r.) oraz Cieśnina Malacca, łącząca oceany Indyjski i Spokojny.

Jest to szczególnie istotne w kontekście tego, że w ostatnich latach, w poszukiwaniu przewag ekonomicznych, tankowce robią się coraz większe. Przed laty relatywnie krótkie trasy (np. z Europy na amerykańskie wschodnie wybrzeże) obsługiwane były przez tankowce małe i średnie (mogące przewieźć odpowiednio 70-190 tys. baryłek i 190-345 tys. baryłek), natomiast dłuższe trasy przez tankowce o ładowności 345-615 tys. baryłek (w przypadku paliw) lub 310-550 tys. baryłek (w przypadku lekkiej ropy).

Obecnie większość dostaw ropy świecie realizowana jest super-tankowcami o pojemności 1,9-2,2 mln baryłek, dla których wąskie gardła stanowią szczególnie trudne wyzwanie.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP