Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rynek stacji wciąż pod dyktando koncernów

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
14-05-2014 14:16
Rynek stacji wciąż pod dyktando koncernów
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

W przeciwieństwie do bardziej dojrzałych rynków europejskich, w Polsce nadal rośnie udział w rynku stacji, należących do największych koncernów paliwowych - wynika z najnowszego raportu "Polski rynek paliw płynnych 2013", opublikowanego przez Polską Izbę Paliw Płynnych (PIPP).

Zdaniem autorów raportu, w porównaniu do bardziej zaawansowanych krajów europejskich, Polska znajduje się we wczesnym stadium ewolucji sieci detalicznej sprzedaży paliw. Charakteryzuje się ono dynamicznym wzrostem liczebności sieci wielkich koncernów, przy kurczeniu się liczebności stacji należących do małych podmiotów rynkowych. W rozwiniętej Europie odwrotnie – to obecność wielkich koncernów w segmencie dystrybucji paliw ulega kurczeniu, przy wzroście liczby stacji operatorów niezależnych. Z raportu opracowanego przez firmę CB Richard Ellis (CBRE) wynika, że skumulowany udział tzw. wielkiej piątki (BP, Shell, ExxonMobil, Chevron i Total) na europejskim rynku spadł z 43 proc. w 2007 r. do 32 proc. obecnie. Rośnie natomiast udział operatorów niezależnych, zachowujących zdolność negocjowania cen kupowanych paliw: z 16 do 20 proc. w tym samym okresie.
W Polsce pięć największych sieci (PKN Orlen, BP, Shell, Grupa Lotos, Statoil) kontroluje ponad 52 proc. wszystkich stacji paliw (ponad 3500 stacji), a dodatkowo ich siła nadal wzrasta. Jak wynika z wyliczeń Izby, w 2013 roku liczba stacji należących do krajowych i zagranicznych koncernów zwiększyła się o 69 placówek (w tym o 9 w przypadku koncernów krajowych i 20 – zagranicznych) – do 3658 stacji.

Raport zwraca jednak uwagę, że w dużej mierze dzieje się tak nie poprzez inwestycje w stacje własne, lecz dzięki współpracy franczyzowej z prywatnymi przedsiębiorcami. Dla przykładu w sieci PKN Orlen to jedyne stacje (w 2013 r. otwarto takich 11 placówek), które ostatnio buduje się od podstaw.

Jednocześnie w 2013 roku o niemal tyle samo (z 482 do 550 obiektów, czyli o 68 stacji) zwiększyła się liczebność niezależnych stacji paliw, działających pod wspólną marką. Największe z nich to sieci Huzar, Moya i Grupa Pieprzyk, których liczebność w minionym roku powiększyła się o 32 placówki.

Z drugiej strony z rynku nadal znikają pojedyncze stacje niezależne, w dużej części za sprawą podpisywania przez ich właścicieli umów franczyzowych z dużymi koncernami.

Jak czytamy w raporcie PIPP, w 2013 r. nastąpiło też wyraźne wyklarowanie kilku tendencji widocznych na rynku detalicznym już od pewnego czasu. Najważniejsze z nich to m.in. wstrzymanie rozwoju sieci przy marketach, próby nawiązywania współpracy operatorów marketowych z "tradycyjnymi" dystrybutorami czy odmienne podejście koncernów do rozbudowy segmentów ekonomicznych sieci.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP