Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rywalizacja Orlenu i Lotosu o klientów pogarsza ekonomikę rafinerii

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
17-01-2011 11:16
Rywalizacja Orlenu i Lotosu o klientów pogarsza ekonomikę rafinerii

Uwzględniając wszystkie podpisane dotąd kontrakty udział Orlenu w dostawach do dużych sieci stacji na 2011 rok spadł z 65 do 60 proc. kosztem Lotosu. - Podtrzymujemy też naszą opinię, iż obserwowana na początku roku rywalizacja obu koncernów o kontrakty może przełożyć się na spadek rekordowo wysokiej premii lądowej, jaką pobierają nasze rafinerie - ocenia Kamil Kliszcz, analityk DI BRE Bank.

Przypomnijmy, że Orlen zawarł ostatnio umowę z polską siecią BP o wartości prawie 5,5 mld zł. Wcześniej umowę na dostawy paliw dla stacji BP w Polsce zawarła także Grupa Lotos. Jej wartość to 1,7 mld zł.
Poza umową z BP, w pierwszych dniach stycznia Orlen zawarł umowy z Lukoil Polska i Statoil Polska o łącznej wartości 2,4 mld złotych. Umowy handlowe z BP oraz Statoil stanowią kontynuację współpracy z roku ubiegłego, natomiast kontrakt z Lukoil Polska oznacza wznowienie współpracy po rocznej przerwie. Koncern na bazie 3-letniej umowy podpisanej w roku 2008, kontynuuje również współpracę z fińskim Neste.

Z kolei Lotos, oprócz dostaw dla BP, zawarł umowę także z Shell Polska Sp. z o.o. (szacunkowa wartość 4 mld zł). Stale w mocy jest również umowa zawarta 20 listopada 2008 r. pomiędzy gdańskim koncernem a Statoil Poland Sp. z o.o. dotycząca dostaw przez polski koncern paliw płynnych. Porozumienie zawarto wówczas do końca 2011 r., z możliwością jego przedłużenia do końca 2013 r. Szacunkowa trzyletnia wartość tej umowy wynosiła, w momencie podpisania kontraktu, 7 mld zł. W rozpoczynającym się właśnie roku Lotos będzie kontynuował również dostawy paliwa do sieci AS24.

Zdaniem analityka szczególnie dla rafinerii w Płocku, ważnym aspektem wpływającym na dobre wyniki segmentu rafineryjnego obok benchmarkowych poziomów marż rafineryjnych, który musi być brany pod uwagę w ocenie rentowności, jest realizowana premia lądowa uwzględniająca logistyczną przewagę w dostawach do klientów krajowych oraz barierę wejścia na polski rynek w postaci obowiązku utrzymywania zapasów.

- Obserwując rekordowo wysoką premię lądową w ostatnich kwartałach nasuwa się pytanie czy w najbliższej przyszłości możliwe będzie utrzymanie dominującej pozycji Orlenu i Lotosu na rynku hurtowym, czy też zachęceni możliwością arbitrażu alternatywni importerzy ponownie zwiększą swoją aktywność - zastanawiał się Kamil Kliszcz. W tej chwili bardziej prawdopodobny wydaje się jednak scenariusz, w którym to rywalizacja obu naszych koncernów nie pozwoli na kontynuowanie tej korzystnej tendencji.

NA GIEŁDZIE




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP