PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

S. Śmigiel, Gaspol o bezpieczeństwie dostaw LPG do Polski

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
22-11-2010 11:46
S. Śmigiel, Gaspol o bezpieczeństwie dostaw LPG do Polski

Polski rynek LPG w blisko 90 proc. uzależniony jest od importu. Niemal połowa gazu dostarczanego z zagranicy pochodzi z rosyjskich rafinerii. W przeciwieństwie do gazu ziemnego nie jest to jednak efekt uzależnienia od jednego dostawy, ale tylko i wyłącznie kalkulacji cenowej. - Polski rynek, dzięki istnieniu aż trzech morskich terminali LPG, z powodzeniem może realizować dostawy z wielu różnych kierunków - zapewnia prezes spółki Gaspol Sylwester Śmigiel.

Polski rynek LPG opiera się na imporcie. Z roku na rok coraz większy udział w naszym rynku ma gaz rosyjski. Czy nie grozi nam sytuacja podobna do tej, jaką mamy w gazie ziemnym?
W Rosji już nastąpiły i cały czas mają miejsce znaczące inwestycje w produkcję gazu płynnego i cały czas pojawiają się w tym kraju nowi eksporterzy, którzy potrafią z roku na rok zwiększyć eksport od zera do 2 mln ton. Widzimy też wzrost produkcji w Kazachstanie, więc można się spodziewać, że to z tych krajów nadal będzie pochodzić większość gazu na polskim rynku.

Oprócz wielkości podaży za tym kierunkiem przemawiają też jednak argumenty cenowe. Gaz rosyjski jest przez większość roku tańszy od tego z Morza Północnego. Rosjanie obserwują notowania i dbają o to, aby ich produkt był konkurencyjny cenowo. Oczywiście nie oznacza to, że możemy zamknąć nasze terminale morskie. Zapewniają nam one bezpieczeństwo dostaw na wypadek problemów z importem z Rosji. Nie ma więc obawy, że grozi nam uzależnienie od jednego kierunku dostaw.

Czyli terminale pozwalają nam zabezpieczyć się przed monopolizacją jednego dostawy?

Dokładnie tak, ale pamiętajmy też, że Rosja otwiera się stopniowo na eksport morski LPG. Jak dotąd całość gazu rosyjskiego trafia do Polski koleją. Ostatnio ruszył jednak duży terminal na Morzu Czarnym, który będzie zaopatrywał główni południe Europy. W budowie jest też terminal bałtycki, który z czasem może przejąć sporą część dostaw do Polski. Polska dysponuje trzema terminalami morskimi do przeładunku LPG, więc nie będzie z tym problemu.

Czy istniejące moce przeładunkowe w terminalach morskich podołają wyzwaniu w przypadku, gdyby Rosja chciała przenieść eksport na morze?

Wszystkie polskie terminale morskie LPG pracują średnio w ciągu roku na około 30 proc. swoich możliwości. Wynika to z większej atrakcyjności cenowej dostaw kolejowych. Dostawy morskie są obecnie realizowana w zasadzie tylko na potrzeby rynków lokalnych. Jest więc dość miejsca na zwiększanie dostaw morzem.

Spółki rosyjskie coraz bardziej interesują się też naszym rynkiem detalicznym. Czy mogą one zagrozić pozycji polskich dystrybutorów?

Na pewno spółki rosyjskie mogą być konkurencją. Póki co wejście na rynek firmy Novatek niewiele jednak zmienia – zobaczymy jaka będzie dalsza polityka tej spółki na naszym rynku. Dziwię się jednak trochę Rosjanom, gdyż moim zdaniem, powinni skupić się na tym co robią najlepiej, czyli dostawach hurtowych na polski rynek. Działalność detaliczna to jednak zdecydowanie co innego. Nie zmienia to faktu, że Novatek zainteresował się polskim rynkiem i niewykluczone, że będzie chciał dokonywać kolejnych przejęć.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 125 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP