XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Sąd zamroził aktywa Orlen Lietuva

Sąd zamroził aktywa Orlen Lietuva
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Sąd w Wilnie zamroził aktywa rafinerii Orlen Lietuva warte 8,5 mln litów (2,46 mln euro). Operator kolei państwowych Lietuvos Geleżinkeliai twierdzi, że taką sumę jest mu winien Orlen Lietuva - podała w poniedziałek agencja BNS. Orlen Lietuva nie zgadza się z zarzutami.

Sędzia Laima Gerasickiniene potwierdziła BNS, że zamrożenie aktywów Orlen Lietuva jako "tymczasowy środek ostrożności" nastąpiło 6 czerwca. Sędzia nie ujawniła wysokości zamrożonych aktywów; uczynił to rzecznik Lietuvos Gelezinkeliai, Vidmantas Gudas, podając sumę 8,5 mln litów.

Lietuvos Geleżinkeliai wytoczył sprawę przeciwko Orlen Lietuva twierdząc, że rafineria jest mu winna 9 milionów litów i że chodzi o "opłaty infrastrukturalne od początku tego roku". Orlen Lietuva to litewska spółka PKN Orlen - jedyna rafineria w krajach bałtyckich i największy podmiot na Litwie.

Biuro prasowe PKN Orlen poinformowało w poniedziałek PAP, że spółka do tej pory nie została poinformowana "o żadnym postanowieniu dotyczącym zajęcia aktywów" Orlen Lietuva. "Trudno jest nam odnosić się do tej sprawy na podstawie informacji prasowej" - zaznaczono w stanowisku.

PKN Orlen podkreślił, że litewska spółka płockiego koncernu nie zgadza się z zarzutami litewskich kolei. "Orlen Lietuva nie zgadza się z jednostronną interpretacją umowy prezentowaną przez koleje, według której spółka zobowiązana byłaby do uiszczania dodatkowych opłat infrastrukturalnych" - podało biuro PKN Orlen, odpowiadając na pytania PAP, dotyczące roszczeń Lietuvos Gelezinkeliai.

"Z dotychczasowej praktyki sądowej Orlen Lietuva wynika jednak, że sądy dość często przychylają się do wniosków powoda o ustanowienie zabezpieczenia na czas procesu poprzez obciążenie hipoteki posiadanych przez pozwanego nieruchomości" - przyznał płocki koncern.

Pod koniec maja PKN Orlen informował, że wbrew wcześniejszym deklaracjom premiera Litwy Algirdasa Butkieviciusa, koleje litewskie nie zgodziły się na obniżenie stawek za transport produktów naftowych.

W opinii PKN Orlen, jednym z ważniejszych czynników przyczyniających się do strat Orlen Lietuva są wysokie koszty logistyczne - w 2013 r. litewska spółka, w której płocki koncern ma 100 proc. udziałów, odnotowała stratę netto w wysokości 94,3 mln USD.

PKN Orlen podkreślił wówczas, że Orlen Lietuva "jako litewska firma od lat płaci za przewozy kolejowe około 30 proc. więcej niż konkurenci z innych krajów, np. z Białorusi". "Spółka nie posiada żadnej alternatywy w zakresie transportu paliw z rafinerii, ponieważ Lietuvos Geleżinkeliai posiada monopolistyczną pozycję na rynku litewskim" - zaznaczył wtedy płocki koncern.

PKN Orlen przypomniał też, że w przeszłości Orlen Lietuva korzystała z usług kolei łotewskich, ale po zdemontowaniu w 2008 r. 19 km torów w kierunku Renge szlak ten jest niedostępny, a "strona litewska, pomimo licznych obietnic, nie wykonała żadnych prac związanych z odbudową torów".

W kwietniu PKN Orlen informował, że "ze względu na pogorszenie sytuacji makroekonomicznej" przerób w rafinerii Orlen Lietuva "ograniczony został do minimum, czyli do 60 proc. mocy produkcyjnych i prowadzone są analizy, w których pod uwagę brane są różne, także dalej idące scenariusze". PKN Orlen podkreślił wtedy, że sytuacja finansowa i operacyjna Orlen Lietuva wymaga pilnego podjęcia działań zmniejszających obciążenia kosztowe, by zapewnić spółce funkcjonowanie w najbliższej przyszłości.

Na kupno litewskiej rafinerii oraz na prowadzone tam od 2006 r. inwestycje PKN Orlen wydał ok. 4 mld USD. W 2006 r. rosyjski Transnieft zawiesił dostawy ropy do Orlen Lietuva, tłumacząc to awarią rurociągu Przyjaźń-Północ. W związku z tym ropa do Orlen Lietuva dostarczana jest tankowcami i koleją.

W styczniu prezes PKN Orlen Jacek Krawiec mówił, że spółka Orlen Lietuva jest na granicy rentowności, ale sytuację powinna poprawić budowa rurociągu dostarczającego produkty rafinerii do portu w Kłajpedzie. Zaznaczył wówczas, że obecny litewski rząd jest tej inwestycji przychylny.

Krawiec, powołując się na Transnieft przyznał, że rurociąg Przyjaźń-Północ nie zostanie otwarty. Odnosząc się do możliwości sprzedaży Orlen Lietuvva oświadczył, że najpierw ktoś musi chcieć rafinerię kupić, a kupca obecnie raczej nie widać.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Sąd zamroził aktywa Orlen Lietuva

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!