XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Sarmatia powiększona za dwa tygodnie

Sarmatia powiększona za dwa tygodnie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Za dwa tygodnie do spółki Sarmatia, dzięki której kaspijska ropa popłynie do Polski, przystąpią firmy z Azerbejdżanu, Gruzji i Litwy. Budowa rurociągu rozpocznie się wiosną 2009 r.

Przedsięwzięcie jest przygotowywane od kilku lat. Do realizacji projektu PERN Przyjaźń i UkrtransNafta powołały ponad dwa lata temu spółkę Sarmatia. Przystąpienie do spółki Azerów i Gruzinów przyspieszy jego realizację. Przez gruzińskie rurociągi popłynie kaspijska ropa, Azerbejdżan jest producentem tego surowca.

"Rzeczpospolita" dowiedziała się, że oficjalnie nowi udziałowcy przystąpią do spółki za mniej więcej dwa tygodnie w Wilnie, gdzie zaplanowano spotkanie przywódców pięciu zainteresowanych inwestycją krajów. Wszystko wskazuje, że po 24,75 proc. udziałów obejmą w spółce azerski SOCAR, gruzińskie przedsiębiorstw przesyłowe GOGC oraz PERN i UkrTransNafta, a 1 proc. przypadnie litewskiej firmie Kłajpedos Nafta.

Z informacji dziennika wynika, że na początek spółka zleci wykonanie szczegółowego studium wykonalności projektu. Sarmatia ma bowiem już od roku opracowanie przygotowane za pieniądze unijne, ale wymaga ono aktualizacji. Nowe analizy powinny być gotowe na początku przyszłego roku.

Chodzi o konkretne oszacowanie kosztu transportu ropy z Azerbejdżanu przez Gruzję, dalej statkami przez Morze Czarne do Odessy i stamtąd do Gdańska. Brakujący element tej trasy to odcinek z ukraińskich Brodów do Adamowa (na polskobiałoruskiej granicy), gdzie połączy się z istniejącym już ropociągiem (biegnącym do portu w Gdańsku).

Budowa odcinka ukraińskopolskiego technicznie nie stwarza problemów i - jak wstępnie się przewiduje - może rozpocząć się wiosną 2009 r. (do tego czasu firmy muszą już uzyskać niezbędne pozwolenia). Koszty inwestycji będą niższe, niż początkowo zakładano (bo rurociąg miał biec z Brodów do Płocka) i wyniosą ponad 400 mln dolarów.

Inwestycja powstanie jednak tylko wówczas, gdy transport będzie opłacalny na całej trasie. Eksperci oceniają, że wobec obecnie wyjątkowo wysokich cen ropy sens ekonomiczny trasy wzrasta - czytamy w "Rzeczpospolitej".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Sarmatia powiększona za dwa tygodnie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!