Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Segment ekonomiczny stacji paliw ma się dobrze

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
20-01-2011 15:27
Segment ekonomiczny stacji paliw ma się dobrze

Na europejskim rynku stacyjnym częstą praktyką jest wydzielanie z macierzystych sieci stacji obiektów o węższym zakresie świadczonych usług i grupowanie ich w oddzielny brand. Pozwala to wyjść naprzeciw potrzebom klientów zainteresowanych nie szerokim wachlarzem usług a przede wszystkim korzystną ceną. Nie inaczej jest w Polsce. Stacje tzw. segmentu ekonomicznego zyskują na popularności, szczególnie w okresach wzrostu cen paliw.

Najbardziej znanym przykładem brandu ekonomicznego jest orlenowska sieć Bliska. Stworzona w oparciu o niewielkie, zazwyczaj miejskie stacje, po pięciu latach od pojawienia się na rynku wciąż się rozwija. W minionym roku Orlen uruchomił 35 takich obiektów, a ogólna liczba Bliskich wzrosła już do 459. Jest to więc druga największa sieć stacji w naszym kraju po podstawowym brandzie Orlenu.
Bliska, oprócz dotarcia do klientów zorientowanych na cenę paliw, spełnia dla Orlenu także inną, bardzo ważną funkcję - jest głównym narzędziem realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego, czyli wymogu dodawania biokomponentów do paliw nałożonego na producentów i importerów. To właśnie na stacjach Bliska kupić można tzw. paliwo B100, czyli samoistny bioester, którego sprzedaż jest obecnie niezbędna do wypełnienia NCW. Choć nie jest to główny powód rozwijania sieci zielonych stacji, to zapewne jest to brane pod uwagę przy planowaniu kolejnych placówek.

Bliska nie ma w tej chwili bezpośredniego rynkowego rywala. Lotos dopiero myśli o wprowadzeniu podobnego modelu na rynek - być może pierwsze stacje ekonomiczne gdańskiego koncernu ruszą już w tym roku. Konkurentem dla Bliskiej są więc stacje samoobsługowe i - będące formą pośrednią między jednym a drugim formatem - stacje przymarketowe.

Trzeba pamiętać, że Bliska w swojej pierwotnej koncepcji także miała mieć format samoobsługowy. Na przeszkodzie stanęły przepisy zabraniające samoobsługowego tankowania LPG (dziś już nieaktualne) oraz przywiązanie Polaków do choćby skromnej oferty pozapaliwowej na stacjach.

W chwili pojawienia się Bliskiej na rynku Orlen planował uruchomienie nawet tysiąca tych stacji. W tej chwili wydaj się to nierealne tym bardziej, że koncern zapowiada kolejną rewolucję w swojej sieci detalicznej. W konsekwencji przejęcia spółek w Czechach i na Litwie a także rozwoju sieci w Niemczech stacje Orlenu działają łącznie pod siedmioma różnymi markami. Koncern chce to zmienić - docelowo pozostać mają wyłącznie stacje Orlen (segment premium) i znany z Niemiec Star (stacje ekonomiczne).

NA GIEŁDZIE

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP