PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Shell Polska czarnym koniem na rynku stacji paliw

Autor: wnp.pl (Anna Bytniewska)
27-12-2012 16:56
Shell Polska czarnym koniem na rynku stacji paliw
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

U schyłku 2012 r. doszło do istotnego przetasowania na krajowym rynku paliw. Można zaryzykować stwierdzenie, że największego od 2006 r., kiedy to rosyjski Łukoil przejął sieć stacji paliw Jet od ConocoPhillips. Shell Polska stał się wiceliderem polskiego rynku paliw dzięki przejęciu sieci Neste Oil w Polsce. Zdobył też nowy segment rynku.

W branży od dłuższego czasu mówiło się, że fińska firma Neste Oil szuka nabywcy dla swoich sieci stacji paliw w Polsce. Jako potencjalnych kupców typowano Grupę Lotos, PKN Orlen. Nikt jednak nie spodziewał się, że czarnym koniem tej rozgrywki będzie Shell Polska. To on ostatecznie kupił od Neste 106 samoobsługowych stacji paliw. Tym samym stał się wiceliderem rynku, deklasując sieć koncernu BP w Polsce. Dzięki transakcji z Neste, Shell zwiększył liczbę stacji paliw z 376 do 482. Eksperci zwracają uwagę, że przed Shell Polska stoi teraz poważne wyzwanie.
- Stacje Neste to stacje samoobsługowe co jest dla Shell Polska novum bo nie prowadził on do tej pory tego rodzaju działalności. Będzie więc musiał zdecydować czy pozostawi je takimi czy też zdecyduje się przekształcić je zgodnie z własną filozofią prowadzenia biznesu – mówi Krzysztof Romaniuk, dyrektor do spraw Analiz Rynku Paliw Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

Z tym wiąże się też sprawa dodatkowych nakładów inwestycyjnych jakie Shell Polska musiałby ponieść na dostosowanie stacji Neste do swoich standardów.

- Trudno je jeszcze na tym etapie szacować. Jeśli Shell zdecyduję się jedynie zmienić markę pod jaką będą działały te stacje, to poniesie wydatki tylko na rebranding. Jeżeli jednak będzie chciał je przekształcać w stacje z obsługą i sklepami to nakłady wzrosną – stwierdza Krzysztof Romaniuk.

Jego zdaniem nawet gdyby Shell zdecydował się na radykalne zmiany to nie przeprowadzi ich we wszystkich stacjach Neste.

- Niektóre z nich położone są na niewielkich działkach bez parkingów – mówi Krzysztof Romaniuk.

Jego zdaniem Shell przejmując sieć Neste w Polsce wejdzie w nowy dla siebie segment rynku.

- Neste Polska to najniższa półka cenowa. O ile na przykład Lotos ma stacje Optima, a Orlen sieć stacji Bliska o tyle Shell specjalizował się dotąd jedynie w segmencie premium - dodaje Krzysztof Romaniuk.

W 2011 r. Neste Polska miała sprzedaż netto na poziomie około 250 mln EUR. Transakcja z Shell Polska musi jeszcze zostać zatwierdzona przez urząd antymonopolowy. Jej finalizacja planowana jest w pierwszej połowie 2013 r. Zakładana wartość transakcji to około 80 mln EUR.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 979 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP