PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Shell stawia w Polsce na rozwój sieci stacji własnych

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
16-12-2010 13:20

Sieć stacji paliw koncernu Shell jest od kilku lat najszybciej rozwijającą się w naszym kraju. W ostatnich czterech latach koncern uruchamiał średnio po trzydzieści obiektów rocznie. I choć w tym roku wynik ten trudno będzie spółce poprawić to w długofalowych planach koncern chciałby wrócić do tej średniej. - W ciągu ostatnich czterech lat uruchomiliśmy 120 nowych stacji. W długookresowej perspektywie chcielibyśmy to tempo utrzymać, ale jest to uwarunkowane przede wszystkim dostępnością atrakcyjnych lokalizacji - mówi nam prezes Shell Polska Paweł Żuk.

Czy nadal najpopularniejszą formą rozwoju sieci stacji paliw jest franczyza?
Każdy z graczy na rynku ma w tym aspekcie nieco inną strategię – jest to efekt celów jakie sobie stawia, ale i kapitału, jaki przeznacza na inwestycje. Nasza strategia jest oparta o stacje własne, ale nie oznacza to, że nie chcemy rozwijać sieci partnerskiej. Jeśli bowiem zdarza się okres, kiedy nie możemy z różnych przyczyn zbudować własnych stacji w oczekiwanych lokalizacjach, to chętnie nawiązujemy współpracę z partnerem. W ostatnich latach zdazało się więc, że połowa otwieranych stacji to obiekty partnerskie. Z reguły jednak przewaga jest po stronie stacji własnych.

Polska jest dla nas ważnym rynkiem, a w związku z tym bazujemy na długookresowych planach a to faworyzuje stacje własne. Wynika to również z większej kontroli nad taką stacją, możliwości wprowadzania własnych rozwiązań i pomysłów. Obecnie z 378 stacji Shella w Polsce 292 są naszą własnością, czy ponad dwie trzecie.

Czy można spodziewać się poważniejszych zmian w klasyfikacji największych sieci?

Pamiętajmy, że każda z dużych sieci działających w Polsce ma zarówno stacje własne, jak i partnerskie a to wiąże się z możliwością okresowych zmian w zakresie liczby obiektów. Standardem na rynku europejskim jest pięcioletni okres obowiązywania umów franczyzowych i może się zdarzać, że w danym roku jedna sieć straci pewna liczbę stacji, podczas gdy inna zyska.

Widzimy też proces zrzeszania się stacji niezależnych, co także nie jest bez znaczenia, gdyż to głównie z tej grupy rekrutuje się nowych franczyzobiorców.

To nie jest oczywiście wskaźnik kluczowy, przynajmniej z punktu widzenia Shella, gdyż dla nas celem jest osiągnięcie pozycji największej międzynarodowej firmy paliwowej w Polsce, a tylko jednym ze środków do osiągnięcia tego celu jest rozwój liczby stacji.

A czy może na naszym rynku pojawić się nowy, poważny gracz?

Jeśli mielibyśmy rozpatrywać możliwość pojawienia się nowego gracza na naszym rynku, to raczej tylko poprzez akwizycję. Wejście poprzez rozwój organiczny byłoby obecnie dosyć trudne.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 745 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP