Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Sieć stacji Bliska traci na znaczeniu

Autor: wnp.pl (PA)
07-05-2015 14:33
Sieć stacji Bliska traci na znaczeniu
fot. Andrzej Wawok

W ciągu ostatnich dwóch lat z polskiego rynku zniknęło blisko 300 stacji Bliska, marki ekonomicznej PKN Orlen. Obecnie działa ich niewiele ponad 200, a płocki koncern zapowiada w najbliższym okresie przemianowanie na markę Orlen kolejnych kilkudziesięciu stacji tej sieci. W tym tempie sieć Bliska zniknęłaby z rynku w drugiej połowie przyszłego roku.

Na koniec pierwszego kwartału 2015 roku w Polsce funkcjonowały 203 stacje Bliska, co stanowiło zaledwie 11,5 proc. wszystkich stacji koncernu w Polsce.
Tymczasem w szczytowym momencie, pod koniec 2012 roku, sieć stacji Bliska liczyła blisko 500 placówek, co odpowiadało niemal 30 proc. całej ówczesnej sieci stacji PKN Orlen w Polsce. A plany były jeszcze bardziej ambitne, zgodnie z pierwotnymi założeniami na polskim rynku docelowo miało zostać uruchomionych 900 stacji tej marki, czyli około połowy wszystkich placówek płockiego koncernu.

Jednak w 2013 roku Orlen radykalnie zmienił podejście do swojej marki ekonomicznej. Sieć Bliska nie tylko przestała się rozwijać, ale co lepiej zlokalizowane placówki tej marki zaczęły być przemianowywane na stacje Orlen, tworzące segment premium sieci detalicznej koncernu.

Od początku tych zmian PKN Orlen konsekwentnie zapewniał, że nie zamierza całkowicie rezygnować z segmentu ekonomicznego i wycofywać marki Bliska z rynku. Lider krajowego rynku detalicznego przekonywał, że odpowiada jedynie na zapotrzebowanie rynkowe, a zmiana struktury sieci pod kątem proporcji obiektów Bliska i Orlen jest elementem strategii zakładającej wzrost efektywności sieci stacji koncernu, poprzez dostosowanie marki stacji do otoczenia rynkowego oraz potencjału danej placówki.

Fakty są jednak takie, że w 2013 roku z rynku zniknęło 131 stacji Bliska, a w roku 2014 - 133. Tylko w pierwszym kwartale obecnego roku doszły do tego kolejne 22 placówki przemianowane na Orlen, a w perspektywach rozwoju działalności firmy Orlen zapowiada, że w najbliższych miesiącach barwy firmowe zmieni kilkadziesiąt następnych stacji Bliska. Jeśli dotychczasowe tempo zmian zostanie utrzymane, w okolicach połowy 2015 roku sieć Bliska straci pozycję krajowego lidera wśród stacji segmentu ekonomicznego na rzecz marki Lotos Optima (po pierwszym kwartale br. liczyła 171 placówek), a na koniec obecnego roku będzie liczyć mniej niż 100 stacji, co na polskim rynku uważane jest za próg, poniżej którego funkcjonowanie sieci stacji traci ekonomiczny sens.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP