PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Sławomir Jędrzejczyk, Orlen: trudno będzie powtórzyć ubiegłoroczny wynik detalu

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
26-02-2010 07:33
Sławomir Jędrzejczyk, Orlen: trudno będzie powtórzyć ubiegłoroczny wynik detalu

W 2009 roku PKN Orlen zanotował 6 proc. wzrost wolumenów w sprzedaży detalicznej. Przedstawiciele zarządu podkreślają, że nie spodziewali się aż tak dobrego wyniku tego segmentu, który rósł szybciej niż średni wzrost konsumpcji paliw na rynku. - Uważam, że trudno będzie w przyszłości poprawić ten wynik - przyznał wiceprezes spółki Sławomir Jędrzejczyk.

- Przy trudnej sytuacji rynkowej, z jaką mieliśmy do czynienia w minionym roku osiągniecie takiego wyniku jest znakomitym osiągnięciem. Pamiętajmy też, że dzięki temu Orlen zwiększył w ubiegłym roku swój udział w rynku detalicznym o 1 proc. - dodaje prezes spółki Jacek Krawiec.
Zdaniem Sławomira Jędrzejczyka dodatkowym zaskoczeniem był fakt, że czwarty kwartał roku był jednym z lepszych okresów dla detalu w 2009 roku. - Zazwyczaj ostatni kwartał jest najsłabszym okresem dla tego segmentu. Teraz było inaczej i to także jest dobry prognostyk na
ten rok - uważa wiceprezes spółki.

Według niego należy też zwrócić uwagę na wynik operacyjny tego segmentu, który w 2009 roku okazał się aż o 37 proc. wyższy niż rok wcześniej. - 880 mln zł robi wrażenie i jest to nalepszy wynik w historii koncernu - zauważa Jędrzejczyk. Powtarza jednak, że będzie on niezwykle trudny do powtórzenia w tym roku. - Na polskim rynku, jak i w innych krajach, w których jesteśmy obecni nie widać oznak większego ożywienia. Dlatego liczymy się z faktem, że ogólna konsumcja paliw nie zmieni się znacząco w stosunku do 2009 roku - wyjaśnia.

Analizując wynik segmentu detalicznego zwraca uwagę pozytywny wpływ sprzedaży pozapaliwowej. Wzrosty w sprzedaży paliw zostały bowiem zniwelowane przez zmniejszenie marż paliwowych. W sprzedaży sklepowej i usługach takiej sytuacji nie było - marża pozapaliwowa w Grupie osiągnęła 7 proc. Niemal równie duży wpływ na wynik segmentu miały działania optymalizacyjne. Dzięki temu koncernowi udalo się obniżyć o 5 proc. koszty działania sieci detalicznej.

Jedynym cieniem na sytuacji segmentu detalicznego jest wciąż nierentowna sieć stacji na Litwie. Przed niemal trzema laty PKN zainwestował w unowocześnienie sieci Ventus, ale jak dotąd nie przyniosło to oczekiwanych efektów. Segment detalu na Litwie przynosi straty a udział Orlenu na tamtejszym rynku wciąż jest minimalny - nie przekracza 5 proc.

NA GIEŁDZIE




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 390 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP