PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Spada udział Rosji w imporcie LPG do Polski

Autor: wnp.pl (PA)
28-04-2015 10:39
Spada udział Rosji w imporcie LPG do Polski
fot. Fotolia

Na krajowym rynku gazu płynnego wciąż zdecydowanie dominuje paliwo z importu, przede wszystkim ze Wschodu. Jednak w minionym roku udział dostaw zagranicznych w polskim rynku LPG zmniejszył się z 84,3 proc. do 82,3 proc., a wśród głównych dostawców nadal spada rola Rosji.

Globalne dostawy LPG z zagranicy wyniosły w 2014 roku 2,04 mln ton i były o 40 tys. ton (1,9 proc.) niższe niż rok wcześniej. Jak informuje Polska Organizacja Gazu Płynnego (POGP), w trakcie roku nie odnotowano żadnych zakłóceń w dostawach. Natomiast ze względu na ich tranzytowy charakter spory niepokój wśród odbiorców wywoływała sytuacja na Ukrainie.
Głównymi dostawcami LPG do Polski, podobnie jak w poprzednich latach, były Rosja, Kazachstan i Białoruś. Po raz kolejny odnotowany został natomiast spadek udziału Rosji. Jeszcze w 2012 roku z tego kraju pochodziło blisko 60 proc. sprowadzanego do Polski gazu płynnego. W 2013 roku było to już 53,6 proc. (1,025 mln ton), a w minionym roku jedynie 50,2 proc. (945 tys. ton). Tylko w ostatnim roku dostawy LPG z Rosji zmniejszyły się o prawie 8 proc.

W tym samym czasie rosła rola Kazachstanu i Białorusi. W 2014 r. dostawy z Kazachstanu zwiększyły się o 4 proc., z 454 do 472 tys. ton, dzięki czemu udział tego kraju zwiększył się z 23 do 25,1 proc. Z kolei z Białorusi (w ciągu 11 miesięcy 2014 roku) sprowadziliśmy 223 tys. ton LPG, o blisko jedną piątą więcej niż rok wcześniej (186 tys. ton), w efekcie czego udział Mińska w polskim imporcie zwiększył się z 9 proc. do blisko 12 proc.

Łącznie dostawy z tych trzech krajów stanowiły ponad 87 proc. importu LPG do Polski. Wśród pozostałych krajów, z których sprowadzamy to paliwo, znalazły się Litwa (91 tys. ton), Niemcy (36 tys. ton), Łotwa (22 tys. ton), Szwecja (21 tys. ton) oraz Wielka Brytania i Czechy (po 18 tys. ton) czy Holandia (13 tys. ton). Większość dostaw z Zachodu Europy, a także z Łotwy, odbywała się drogą morską (łącznie 8,2 proc. dostaw). Generalnie jednak dominował transport kolejowy, którym dostarczono ponad 77 proc. całości zaopatrzenia. Wzrosło też znaczenie autocystern, które stanowiły 14,5 proc. importu.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP