Spadły ceny paliw na stacjach

Spadły ceny paliw na stacjach
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Coraz więcej właścicieli stacji decyduje się na zmiany cen przy dystrybutorach. Dzisiaj płacimy średnio 3–4 grosze na litrze mniej niż przed tygodniem przy zakupie zarówno benzyny jak i oleju napędowego. Ich ceny kształtują się na poziomie odpowiednio 4,57 i 3,85 zł/l. Gaz LPG, który średnio kosztuje 1,93 zł/l, podrożał w ciągu tygodnia o 1 grosz na litrze - wynika z komentarza tygodniowego Biura Maklerskiego Reflex.

Utrzymanie silnych poziomów wsparcia w rejonie 58-60$ i poprawa nastrojów na rynkach akcji zaowocowała nam pierwszym od połowy czerwca tygodniem wzrostu cen ropy. O ile rynek może trochę skorygować obecną falę wzrostu cen wraz z początkiem nowego tygodnia (korekta w rejon 60-62$) tak prawdopodobieństwo wzrostu cen wrześniowych kontraktów na ropę Brent i WTI do poziomu 66$ jest bardzo wysokie. Na wykresie w skali tygodniowej możemy mieć wstępny sygnał wzrostu cen, tak więc scenariusz powrotu cen ropy do poziomu 70-73$ w nadchodzących tygodniach jest nadal aktualny.

Wzrost zainteresowania aktywami bardziej ryzykownymi (w tym ropą) wynika w dużej mierze z oczekiwań wyjścia gospodarki Chin "na prostą" – ożywienie gospodarcze wydaje się być w drodze, co powinno pociągnąć za sobą wzrost popytu na ropę. Przerób ropy naftowej w Chinach rośnie systematycznie od lutego tego roku i na chwilę obecną zbliżył się do poziomu 7,8 mln bbl/d. Optymizmu dodały podane przez biuro statystyczne w Pekinie informacje makro. W czerwcu produkcja przemysłowa w Chinach wzrosła do 10,7% w skali rok do roku, sprzedaż detaliczna zwiększyła się natomiast o 15%. W II kwartale tego roku PKB Chin zwiększyło się do 7,9% i szanse na 8% wzrost w drugiej połowie roku są bardzo duże.

Zapasy ropy w USA w tygodniu kończącym się 10 lipca spadły 2,8 mln bbl (mimo wzrostu poziomu importu w ostatnim tygodniu o 0,5% do 9,5 mln bbl/d), ze względu na wzrost produkcji w rafineriach (moce przerobowe wzrosły do poziomu 87,9%) i zwiększenie konsumpcji produktów ropopochodnych do 18,85 mln bbl/d (+1,8% w skali tygodnia). Jeśli chodzi o stronę podażową zapasy paliw pozostają na wysokim poziomie. Po stronie popytu w USA nadal tylko benzyny są jedyną kategorią produktów ropopochodnych na które popyt jest wyższy niż przed rokiem.

Generalnie w ostatnich tygodniach możemy zaobserwować rewizję w górę prognoz wzrostu gospodarczego, co ma swoje bezpośrednie przełożenie na prognozy popytu na ropę i ostatecznie ceny ropy. Morgan Stanley podniósł na 2010 rok prognozę średniej ceny baryłki ropy WTI z poziomu 65$ do 85$ ze względu na spodziewane ożywienie popytu na ropę i osiągniecie przez podaż konwencjonalnej ropy fazy plateu. Poza tym wraz ze spodziewanym ożywieniem gospodarczym zacznie rosnąć apetyt inwestorów na ryzyko, a ropa jest doskonałym instrumentem finansowym.

Coraz więcej właścicieli stacji decyduje się na zmiany cen przy dystrybutorach. Dzisiaj płacimy średnio 3 – 4 grosze na litrze mniej niż przed tygodniem przy zakupie zarówno benzyny jak i oleju napędowego. Ich ceny kształtują się na poziomie odpowiednio 4,57 i 3,85 zł/l. Gaz LPG, który średnio kosztuje 1,93 zł/l, podrożał w ciągu tygodnia o 1 grosz na litrze.

Należy podkreślić, że w związku ze zmianami cen na rynkach lokalnych zwiększa się dysproporcja między minimalną a maksymalną ceną paliwa. Benzynę można zatankować za 4,20 zł/l, ale na wielu stacjach cena oscyluje jeszcze wokół 4,70 zł/l.

Brak zdecydowanej reakcji na przecenę na rynku hurtowym sprzyja realizacji wyższej marży detalicznej. Zmiana tendencji, jaka nastąpiła około 20 czerwca wpłynęła na spłaszczenie poziomu marży do kilku - kilkunastu groszy na litrze. Na niekorzyść kierowców działa fakt, że właściciele stacji nie odczuwają spadku zainteresowania paliwami z powodu rosnących cen, tym bardziej, że nie przekroczyły one ubiegłorocznego maksimum, tj. 4,71 zł/l Eurosuper 95 i 4,73 zł/l diesla.

Tymczasem hurtowe ceny benzyny Pb95 i oleju napędowego spadły w okresie 9-16 lipca odpowiednio o około 45-58 i 49-87 PLN/1000 l. Ostatnie zmiany na rynku ropy wpłyną na wyhamowanie obniżek cen hurtowych, mimo silnego umocnienia złotego wobec dolara.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Spadły ceny paliw na stacjach

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!