W 2009 roku w Polsce sprzedano 2,3 tys. ton gazu LPG, to o 2,9 proc. mniej niż rok wcześniej. Zdaniem ekspertów rynek dojrzał, jednak przy współpracy z producentami samochodów i przy wsparciu rządów - mógłby rosnąć dalej.
Główny udział w całkowitej sprzedaży gazu skroplonego LPG miał w 2009 r. gaz do napędu samochodów tzw. autogaz (73,8 proc), następnie butle (15,6 proc,) a na końcu gaz do zbiorników używany do ogrzewania (10,6 proc.). W ubiegłym roku zamontowano 140 tys. nowych instalacji gazowych w samochodach; w sumie - według danych POGP - po Polsce jeździ ponad 2 mln samochodów na autogaz. Kolejny rok spadała natomiast liczba stacji LPG; było ich 6050, czyli o 300 mniej niż w 2008 r.
Śmigiel zauważył natomiast, że od kilku lat obserwowany jest wzrost liczby przydomowych instalacji gazowych i zbiorników LPG. W ubiegłym roku sprzedaż gazu w zbiornikach wzrosła o 6,5 proc., a autogazu spadła o 3,7 proc. W 2009 r. sprzedano też o 5,3 proc. mniej gazu w butlach.
Ceny sprzedaży gazu LPG ustabilizowały się po spadku na początku ubiegłego roku. "Ceny autogazu oscylowały na poziomie 2 zł" - podał przewodniczący POGP. Dzięki porównaniu z cenami benzyny - jego zdaniem - wciąż opłaca się zakładać instalacje LPG w samochodach. Poinformował ponadto, że stowarzyszenie otrzymało deklarację od ministra finansów, że w najbliższym czasie nie będzie zmieniana stawka akcyzowa na LPG.
W opinii ekspertów, dane o rynku LPG w Polsce świadczą o jego dojrzałości. Podobnie sytuacja wygląda na świecie m.in. w Korei; są jednak wyjątki. Dyrektor zarządzający World LP Gas Association James Rockall podał przykład Turcji, gdzie po spadku rynek znów zaczął przyrastać - dzięki współpracy z firmami motoryzacyjnymi, które produkują modele od razu przystosowane do autogazu. Podkreślił też rolę wsparcia rządowego.
Zdaniem Ulrike Andres z Europejskiej Organizacji Gazu Płynnego, LPG jest czystym paliwem, które nie produkuje sadzy i jego wykorzystanie powinno wzrastać zwłaszcza w mieście. Dodała, że w związku z tym LPG powinno być niżej opodatkowane.
"Politycy europejscy zajmujący się polityką energetyczną nie są jeszcze w pełni świadomi przewagi jaką niesie LPG" - powiedziała Andres. "Przy wzroście użycia LPG emisja dwutlenku węgla znacznie się zmniejsza. LPG emituje 12 proc. mniej CO2 w stosunku do oleju napędowego i opałowego oraz aż o 35 proc. mniej niż węgiel" - dodała. Jej zdaniem, z tego powodu jest dużo przestrzeni na wzrost zużycia LPG w Europie.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Sprzedaż gazu LPG w Polsce spadła w 2009 r. o 2,9 proc.