XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Stabilizacja cen paliw na wysokim poziomie

Stabilizacja cen paliw na wysokim poziomie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Trzeci tydzień z rzędu na stacjach paliw nie obserwujemy większych zmian cen. Biorąc pod uwagę zmiany hurtowych cen paliw w mijającym tygodniu sytuacja taka powinna utrzymać się do końca kwietnia.

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 28.04.2011 w Orlenie: Eurosuper 95 - 4143 PLN/1000l (wzrost0 o 4 PLN/1000 l w porównaniu do cen z piątku 22.04), Superplus 98 – 4265 PLN/1000l ( wzrost o 2 PLN/1000 l), olej napędowy 3898 PLN (spadek o 15 PLN/1000 l), olej opałowy lekki 2846 PLN ( spadek o 18 PLN/1000 l).

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 28.04.2011 w Lotosie: Eurosuper 95 – 4138PLN (wzrost o 19 PLN/1000 l), za Superplus 98 – 4261 PLN (wzrost o 3 PLN/1000 l), za olej napędowy 3898 PLN (spadek o 13 PLN/1000 l), a olej opałowy lekki 2851 PLN (spadek o 18PLN/1000 l).

Podczas najbliższego weekendu majowego natomiast poziom cen paliw na stacjach będzie zbliżony do tego z ubiegłego tygodnia (okresu Świąt Wielkanocy).Średnio za litr Pb95 zapłacimy 5,17 PLN/l, olej napędowy średnio w kraju jest 8 gr./l tańszy i kosztuje 5,08 PLN/l.Autogaz LPG cały czas pozostaje ponad 50% tańszy od benzyny a jego średnia krajowa cena kształtuje się na poziomie 2,53 PLN/l. Tankowanie podczas tegorocznego weekendu majowego będzie natomiast zdecydowanie droższe niż przed rokiem. Benzyna Pb95 w skali roku zdrożała 52 gr./l, olej napędowy 79 gr./l a LPG 38 gr./l.

W pierwszej połowie maja natomiast ze względu na wygaśnięcie ulg dla biopaliw możemy spodziewać się podwyżek cen rzędu 5-10 gr./l z tym, że jesli złotówka nadal będzie się umacniać a ceny ropy pozostaną na stabilnym poziomie, wówczas nie odczujemy efektu zniesienia ulg na biopaliwa - ceny nie wzrosną, natomiast zamiast spaść w normalnych warunkach pozostaną nadal na wysokim poziomie.

Na światowym rynku ropy naftowej tydzień upłynął równie spokojnie.Zmienność cen okazła się niewielka a ceny ropy Brent w Londynie pozostały w rejonie 125 USD.Ropa WTI w Nowym Jorku pozostaje 12 USD/bbl tańsza.Postepujące osłabienie dolara póki co nie wpływa na znaczne podwyżki cen, jednak stanowi solidną barierę przed większymi spadkami. Środowa decyzja Fed o pozostawieniu stóp procentowych na niezmienionym poziomie i komunikat, że utrzymane zostaną one bez zmian przez „wydłużony okres czasu” bezpośrednio wpływa na osłabienia dolara co rynek surowców odbiera pozytywnie.
 
Kolejny tydzień z rzędu natomiast w USA spadły rezerwy benzyn. Zgodnie z informacjami Departamentu Energii w minionym tygodniu zmniejszyły się one  2,5 mln bbl do poziomu 205 mln bbl. W porównaniu z rokiem ubiegłym poziom zapasów benzyn jest 8,5% niższy. Ze względu na wysoki poziom cen mniejsza jest również o około 1,5% konsumpcja benzyn . Zapasy ropy z kolei wzrosły 6,2 mln bbl  do poziomu 363 mln bbl i są one na bardzo wysokim poziomie.
 
W marcu w Japonii import ropy spadł 6,3% w skali roku do 3,78 mln bbl/d i jest to wynikiem marcowego trzęsienia ziemi. Zwiększono natomiast dostawy LNG o 6%
 
Na rynek dotarły również informacje z Rosji o problemach z brakiem benzyny na krajowym rynku i decyzją ministerstwa energetyki o wstrzymaniu w maju eksportu produktów naftowych z Rosji.Oczywiście ceny ropy i produktów gotowych wogóle nie zareagowały na tę informację. Brak benzyn wydaje się być wewnętrznym problemem Rosji.Dostawy benzyn na rynek europejski stanowią niecałe 1% konsumpcji, do Polski praktycznie wogóle nie importujemy benzyn z Rosji. Sytuacja byłaby o wiele bardziej poważna gdyby dotyczyła przedłużających się przestojów w dostawach olejów. Europa jest w dużej mierze uzalezniona od importu diesla z Rosji.Obecnie ponad 16% ogólnoeuropejskiego popytu na diesel jest zaspokajne z importu w tym ponad 9% to diesel z Rosji. W Polsce import oleju napędowego z Rosji zaspokaja około 3,5% krajowej konsumpcji diesla.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Stabilizacja cen paliw na wysokim poziomie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!