Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Stabilizacja na krajowym rynku paliw

Autor: BM Reflex
24-04-2009 14:43

Stabilizacja na krajowym rynku paliw - według BM REFLEX, tak w skrócie można podsumować kolejny tydzień kwietnia na rynku hurtowym. W okresie od 17 do 24 kwietnia ceny benzyny Eurosuper 95 przez krajowych producentów zostały skorygowane w górę, o 25 - 45 PLN/1000 l, podczas gdy ceny oleju napędowego spadły o 18 - 20 PLN/1000 l.

Sytuacja ta jest odzwierciedleniem obserwowanych na rynkach światowych wahań cen ropy w wąskim kanale oraz mniejszych wahań kursu USD/PLN. W ostatnich tygodniach obserwujemy silną korelację cen ropy z indeksami akcji. Wynika to z faktu, że inwestorzy traktują indeks jako pewien rodzaj predyktora przyszłej sytuacji gospodarczej. Dlatego w momencie wzrostów na rynkach akcji spekuluje się o nadchodzącym dnie kryzysu gospodarczego, a co za tym idzie wzrostem popytu na ropę w nadchodzących miesiącach. Wszystko wskazuje na to, że większych wahań cen doczekamy się za kilka – kilkanaście tygodni, czyli w sezonie wakacyjnym.
Rosną szanse, że do końca miesiąca, a co ważne przed długim weekendem, kierowcy nie zaobserwują gwałtownych wzrostów cen przy dystrybutorach.

Średnio za litr bezołowiowej Eurosuper 95 płacimy w tym tygodniu około 3,92 zł za litr, natomiast litr oleju napędowego kosztuje aktualnie około 3,56 zł. To oznacza że w stosunku do ubiegłego tygodnia ceny benzyny spadły średnio o 2 gr/l, natomiast oleju o 3 gr/l. Warto podkreślić, że dalszym ciągu utrzymuje się korzystna dla posiadaczy diesli różnica miedzy ceną benzyny Eu95 i oleju napędowego na poziomie 36 groszy na litrze, podczas gdy na początku roku benzyna była nieznacznie tańsza od oleju napędowego. . W analogicznym okresie roku ubiegłego za diesla płaciliśmy 4,26 zł/l, a za Eurosuper 95 – 4,33 zł/l, co oznacza że dzisiaj cena Eurosuper 95 jest o 41 gr/l (9,5%) niższa niż rok temu a oleju napędowego aż o 70 gr/l (16,4%).

Za taki stan odpowiada przed wszystkim spadek popytu na oleje w wyniku spowolnienia światowej gospodarki, który przekłada się niższymi cenami olejów na giełdach światowych. Rok temu tona benzyny na rynku ARA kosztowała 1010 $ i była aż 52 % droższa niż dzisiaj, z kolei olej napędowy kosztował 1150 $ tj. 61 % więcej niż obecnie. Jednocześnie rok temu diesel był o 14% droższy od benzyny, podczas gdy obecnie jest o 8 % tańszy. Taka analiza od razu rodzi pytanie dlaczego ceny detaliczne paliw w kraju nie spadły proporcjonalnie do spadku na rynku europejskim. Odpowiedź jest prosta, spadki cen paliw na rynku krajowym zostały ograniczone w znaczącym stopniu przez kurs USD/PLN. Podczas gdy rok temu dolar kosztował 2,15 PLN, dzisiaj wyceniany jest na poziomie 3,40 PLN.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP