PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Stacje Bliska nadal znikają z rynku

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
11-09-2015 15:10
Stacje Bliska nadal znikają z rynku
Fot. PTWP

Na koniec pierwszego półrocza 2015 roku stacje z logo Bliska, marki ekonomicznej PKN Orlen, stanowiły już tylko niewiele ponad 10 proc. wszystkich stacji płockiego koncernu na polskim rynku. Jeśli utrzyma się dotychczasowa tendencja, ostatnia Bliska zniknie w przyszłym roku.

W połowie 2011 roku, kiedy Grupa Lotos ogłaszała inaugurację swojej marki ekonomicznej Lotos Optima, przy polskich drogach funkcjonowało około 470 stacji Bliska, co dawało Orlenowi niezagrożoną pozycję lidera w segmencie tzw. stacji ekonomicznych (80 placówek ekonomicznych marki 1-2-3 miał wówczas jedynie Statoil).
Jeszcze do roku 2012 Orlen rozwijał swoją sieć stacji ekonomicznych, na koniec tego roku sieć Bliska liczyła blisko 500 placówek, ale w 2013 roku koncern radykalnie zmienił podejście do swojej marki ekonomicznej. Sieć Bliska nie tylko przestała się rozwijać, ale też najlepiej zlokalizowane obiekty tej marki zaczęły być przemianowywane na stacje Orlen, tworzące segment premium sieci detalicznej koncernu. W konsekwencji sieć Bliska zaczęła się szybko kurczyć.

Orlen konsekwentnie zapewnia wprawdzie, że nie zamierza całkowicie rezygnować z segmentu ekonomicznego i wycofywać marki Bliska z rynku, a zmiany odpowiadają jedynie na zapotrzebowanie rynkowe, ale w ciągu ostatnich trzech lat z rynku zniknęło już ponad 300 stacji z charakterystycznym zielono-czerwonym logo. - Zmiana struktury sieci jest elementem strategii zakładającej wzrost efektywności sieci stacji koncernu, poprzez dostosowanie marki stacji do otoczenia rynkowego oraz potencjału danej placówki - tłumaczył naftowy koncern.

Rezultat jest taki, że po pierwszym półroczu 2015 r. sieć Bliska jest nadal liderem wśród krajowych stacji ekonomicznych, ale już jedynie o włos przed siecią Lotos Optima, która przez ostatnie lata rozwijała się wyjątkowo dynamicznie.

Z końcem czerwca br. na rynku działało 187 stacji Bliska i 175 obiektów Lotos Optima. Tylko w pierwszym półroczu 2015 r. sieć Orlenu straciła 38 placówek, a sieć Lotosu zyskała 6. Jeśli ta tendencja się utrzyma, Orlen utraci pozycję lidera segmentu ekonomicznego jeszcze przed końcem obecnego roku.

NA GIEŁDZIE




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 745 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP