Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Stacje Optima zapewnią sukces na trudnym rynku?

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
23-08-2012 14:06
Stacje Optima zapewnią sukces na trudnym rynku?

Mat. pras.

Do końca tego roku sieć Lotos Optima będzie liczyła przynajmniej 100 stacji - potwierdził prezes Grupy Lotos Paweł Olechnowicz. Obecnie pod tym logo działa 56 stacji. W ten sposób spółka chce odbudowywać swoją pozycję na rynku detalicznym.

44 stacje do uruchomienia w nieco ponad cztery miesiące to dużo, ale Lotos w zeszłym roku pokazał, że jest to możliwe. Wówczas jeszcze na początku grudnia spółce brakowało kilku stacji do zapowiedzianych 50. Rzutem na taśmę udało się jednak zrealizować cel. Choć koncern nie zdradza szczegółów to można się domyślać, że jednocześnie realizowany jest rebranding większej ilości stacji, które dołączą do sieci jesienią lub zimą.
Prezes Lotosu nie potwierdza również starań w kierunku przejęcia sieci stacji samoobsługowych koncernu Neste w Polsce. – Taka oferta nie pojawiła się na rynku. Póki co to tylko medialne spekulacje – powiedział.

W sumie Lotos ma w Polsce 368 stacji, czyli o jedną mniej niż na koniec zeszłego roku. Od tego czasu na korzyść zmieniła się jednak struktura sieci. Lotosowi przybyło pięć stacji własnych i dwie partnerskie, podczas gdy z sieci odeszło siedem obiektów patronackich (pozostało ich jeszcze 35). Jeśli cel 100 stacji Optima zostanie zrealizowany, to do końca roku sieć Lotosu powinna przekroczyć liczbę 400 placówek.

W pierwszym półroczu tego roku udział Lotosu w całości sprzedaży detalicznej paliw w Polsce wyniósł 8 proc. w stosunku do 7,6 proc. na koniec zeszłego roku. Poprzez swoją sieć stacji (własne, partnerskie, patronackie oraz sieć SDS) Lotos sprzedał w ostatnim półroczu 492 tys. ton paliw. I choć wolumeny sprzedawane na stacjach były niższe niż rok temu, to dzięki rekordowo wysokim cenom przychody segmentu detalicznego wzrosły w I półroczu tego roku o 17 proc. w stosunku do roku ubiegłego.

Spadające wolumeny sprzedaży detalicznej to zresztą problem nie tylko Lotosu. Cały polski rynek zanotował w pierwszej połowie roku spadki rzędu kilku procent (w przypadku oleju napędowego nawet 8 proc. mniej niż przed rokiem). – Naszym zdaniem druga połowa roku będzie pod tym względem lepsza niż pierwsza. Pamiętajmy, że w Polsce wciąż zużywa się mniej paliwa niż w innych krajach Unii Europejskiej – mówił wiceprezes Lotosu Marek Sokołowski.

Pytanie tylko, czy wciąż rosnące ceny i kryzys w sektorze budowlanym i transportowym nie zweryfikują tych prognoz. Dalsze spadki wolumenów sprzedaży mogłyby być dla firm paliwowych brzemienny w skutkach. Być może w obawie przed możliwymi spadkami Lotos nie weryfikuje celów strategicznych w obszarze sprzedaży. Założony poziom 30 proc. udziału w hurtowym rynku paliw w Polsce spółka przekroczyła już dawno (w tej chwili jest to ponad 34 proc.), ale póki co zarząd koncernu nie planuje jego podniesienia.

NA GIEŁDZIE

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

Grupa Lotos SA [LTS]

kurs:

38.69 PLN -0.07 (-0.18%)

Notowania | Analiza techniczna





SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 964 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP