PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Stacje paliw: Optima w górę, Bliska w dół

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
05-11-2014 12:02
Stacje paliw: Optima w górę, Bliska w dół
Fot. (mat. pras. Lotos Optima)

W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy tzw. ekonomiczna sieć stacji Grupy Lotos, działająca pod marką Optima, powiększyła się o ponad jedną czwartą. W tym samym czasie sieć Bliska, ekonomiczna marka PKN Orlen, skurczyła się o ponad jedną trzecią. To pokazuje zupełnie odmienne podejście krajowych koncernów naftowych do rynku detalicznego.

Grupa Lotos ogłosiła utworzenie marki ekonomicznej Optima w lipcu 2011 roku i już w ciągu pierwszego półrocza funkcjonowania uruchomiła 50 stacji w tym brandzie. W kolejnych dwóch latach przybywało po ok. 50 kolejnych placówek Optima rocznie. Na koniec września 2014 roku na rynku funkcjonowało 160 stacji Optima, w porównaniu do 127 na koniec września 2013 r. To wzrost o niemal 26 proc. w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Wprawdzie w samym 2014 roku sieć powiększyła się jak dotąd jedynie o dziewięć nowych obiektów, ale do tej pory najwięcej otwarć nowych stacji Optima miało zawsze miejsce w ostatnim kwartale roku (na przykład w ostatnich trzech miesiącach 2013 roku przybyły aż 24 stacje). Jest zatem prawdopodobne, że podobnie będzie w obecnym roku, tym bardziej, że Grupa Lotos zapowiada kolejne otwarcia. Zgodnie ze słowami prezesa Lotosu Pawła Olechnowicza, docelowo w sieci Optima miałoby działać 200-250 stacji. Lotos jest na dobrej drodze do osiągnięcia tego poziomu w ciągu najbliższego roku-dwóch.
Zupełnie odmiennie przedstawia się sytuacja sieci ekonomicznej PKN Orlen o nazwie Bliska. Marka obecna jest na rynku od 2006 roku i pierwotne plany płockiego koncernu zakładały uruchomienie nawet 900 placówek tej sieci, nigdy nie zostały jednak zrealizowane. Sieć Bliska największa była na koniec 2012 roku, kiedy liczyła 489 placówek. Od tego momentu liczba stacji Bliska systematycznie spada.

Na koniec września 2014 r. działało 265 stacji, w porównaniu do 399 rok wcześniej. To oznacza, że w ciągu ostatniego roku z rynku zniknęło 135 stacji tej marki, więcej niż 33 proc. sieci. W samym tyko 2014 roku liczba stacji Bliska zmniejszyła się o 93 obiekty. Zdecydowana większość tych stacji nie znika jednak zupełnie z rynku ani z sieci PKN Orlen, tylko jest przemianowywana na markę premium Orlen.

PKN Orlen konsekwentnie zapewnia, że nie zamierza całkowicie rezygnować z segmentu ekonomicznego i wycofywać marki Bliska z rynku. Lider krajowego rynku detalicznego przekonuje, że zmiana struktury sieci pod kątem proporcji obiektów marki Bliska i Orlen jest elementem strategii zakładającej wzrost efektywności sieci stacji koncernu, poprzez dostosowanie marki stacji do otoczenia rynkowego oraz potencjału danej placówki.

Co ciekawe, mimo że podejście obu koncernów do struktury sieci detalicznej jest zupełnie odmienne, oba przynoszą oczekiwane rezultaty. Grupa Lotos osiągnęła w III kwartale 2014 r. najwyższy w historii wynik operacyjny segmentu detalicznego na poziomie 23,3 mln zł, natomiast w przypadku PKN Orlen wynik EBITDA LIFO na poziomie 441 mln zł, choć nieznacznie niższy niż rok wcześniej (451 mln zł) i tak jest drugim najlepszym wynikiem kwartalnym tego segmentu w historii koncernu.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 762 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP