PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Stacje paliw

MOL nie boi się konkurencji z Orlenem i OMV

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
10-11-2017 08:30
MOL nie boi się konkurencji z Orlenem i OMV

Największe firmy paliwowe Europy Środkowej niechętnie konkurują na swoich macierzystych rynkach

Fot. mat. prasowe

PKN Orlen, OMV i MOL posiadają łącznie sieć blisko 6800 stacji benzynowych w 12 krajach regionu Europy Środkowej i Wschodniej. Tylko w niewielkim zakresie są jednak obecni na macierzystych rynkach swoich głównych konkurentów.

  • PKN Orlen, OMV i MOL, trzy największe koncerny naftowe w Europie Środkowej, tylko w niewielkim stopniu bezpośrednio konkurują ze sobą na rynku stacji paliw.
  • Szczególnie niechętnie angażują się w działalność na rynkach macierzystych głównych konkurentów.
  • Wyjątkiem jest obecność OMV na rynku detalicznym Węgier.
  • Firmy konkurują także na niektórych rynkach obcych, takich jak Czechy, Rumunia czy Słowacja.
Z trzech największych koncernów naftowych tej części Europy najbardziej rozbudowaną siecią stacji paliw dysponuje PKN Orlen, który posiada ok. 2760 stacji w Polsce, Niemczech, Czechach i na Litwie.

Austriacki OMV zarządza siecią ponad 2000 placówek w 10 krajach, a węgierski MOL ma niespełna 2000 stacji w 11 krajach.

Jednak każdy z tych trzech koncernów dość ostrożnie podchodzi do macierzystych rynków dwóch głównych konkurentów.

PKN Orlen nie prowadzi działalności detalicznej ani na Węgrzech, ani w Austrii. MOL wycofał się jakiś czas temu z rynku detalicznego w Austrii, a w Polsce ma wprawdzie poprzez swoją spółkę zależną Slovnaft sieć ok. 90 stacji partnerskich, ale ze względu na formę własności nie wlicza ich nawet do łącznej puli blisko 2 tys. posiadanych stacji. Trudno zresztą uznać, aby sieć Slovnaft Partner stanowiła jakąkolwiek konkurencję dla Orlenu. Wreszcie OMV nie prowadzi działalności w Polsce, a wyjątkiem jest jedynie obecność tej firmy na rynku węgierskim. Z ponad 2 tys. stacji OMV, około 185 zlokalizowanych jest na Węgrzech, co daje Austriakom kilkanaście procent udziału w rynku detalicznym wschodniego sąsiada.

Co ciekawe, nie ma natomiast w Europie ani jednego rynku, na którym wszystkie trzy grupy byłyby obecne jednocześnie.

Czy to oznacza, że główni gracze w regionie wolą nie wchodzić sobie wzajemnie w drogę?

- Nic bardziej mylnego - przekonuje Ferenc Horvath, wiceprezes wykonawczy ds. segmentu downstream w grupie MOL. - Najlepszy dowód, że mocno konkurujemy z PKN Orlen chociażby na rynku czeskim, gdzie mamy sieć 300 stacji i pozycję drugiego największego operatora, podczas gdy liderem jest należąca do Orlenu Benzina. Chcemy nadal umacniać naszą pozycję na czeskim rynku. Z kolei z OMV konkurujemy bezpośrednio zarówno na Węgrzech, jak i na Słowacji - dodaje.

Szef segmentu downstream węgierskiego koncernu zapewnia, że z Austrii MOL wycofał się jedynie dlatego, że nie udało mu się tam uzyskać znaczącego udziału w rynku. - Byłbym bardzo zadowolony, gdyby udało nam się wejść z liczącymi się udziałami zarówno na rynek austriacki, jak i polski, jednak do tej pory nie było na rynku odpowiedniej oferty - podkreśla. Nie wyklucza jednak, że może się to zmienić w przyszłości.
Podobał się artykuł? Podziel się!

NA GIEŁDZIE

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


42 891 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

761 911 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP