Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Stacji przy autostradach może być zbyt dużo

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
28-02-2012 10:15
Stacji przy autostradach może być zbyt dużo
fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Na koniec 2011 roku działało w Polsce 38 tzw. MOP-ów, czyli stacji zlokalizowanych przy autostradach. Docelowo ma ich być ponad 100. Jednym z czterech operatorów posiadających swoje MOP-y jest koncern BP. O realiach funkcjonowania na rynku autostradowym rozmawiamy z prezesem polskiego oddziału koncernu Bogdanem Kucharskim.

Jak ocenia Pan działalność pierwszych MOP-ów z logo BP?
Póki co jesteśmy dość ostrożni w ocenach. Nasze pierwsze MOP-y są bowiem dość wyjątkowe – są to stacje tuż przy granicy polsko-niemieckiej o dużym natężeniu ruchu tranzytowego. Widać to od samego początku po wynikach tych stacji, które w zakresie oferty paliwowej spełniły nasze oczekiwania a w sferze pozapaliwowej znacząco je przekroczyły już po pierwszych miesiącach działalności. Cały czas przy tym nie są one w pełni rozwinięte – pracujemy bowiem wciąż nad uruchomieniem hoteli i wolnostojących restauracji, które pojawią się jeszcze w pierwszej połowie tego roku.

Pojawiają się opinie, że założona przez GDDKiA docelowa sieć stacji przy autostradach będzie zbyt gęsta w stosunku do realnych potrzeb…

Mamy obawy, że tak rzeczywiście może się zdarzyć. Przykładem może być odcinek trasy A2 między Łodzią a Warszawą, gdzie wstępny plan zakłada powstanie pięciu par MOP-ów na odcinku o długości 100 km. Zapewne będzie to najbardziej obciążony odcinek autostrady w Polsce, pytanie jednak czy potrzebna będzie tam stacja co 20 km? W naszym przekonaniu nie. Nie mamy jednak na to wpływu i pozostaje nam ubiegać się o lokalizacje, które w naszej opinii rokują najlepiej.

Istotny jest jednak również koszt pozyskania tych lokalizacji. Do tej pory mieliśmy sytuację, że operatorom z kilku przyczyn zależało na ich pozyskaniu – przede wszystkim ze względów prestiżowych, ale również handlowych – stąd też gotowi byli za nie zaoferować więcej. Potem jednak przychodzi moment, kiedy operatorzy zaczną ostrożniej podchodzić do stawek oczekiwanych przez GDDKiA. Są już takie przetargi, gdzie nie wszyscy operatorzy przystąpili do przetargu, a potem okazało się, że tylko jeden z nich zaoferował cenę na minimalnym zakładanym poziomie a w dodatku tylko za jedną z dwóch oferowanych stacji. Drugą nikt nie był zainteresowany. W innym z przetargów nie udało się znaleźć operatora pomimo trzech podejść. Sytuacja jest więc bardzo płynna i nie wydaje mi się aby operatorzy do ostatniej kropli krwi bili się o wszystkie lokalizacje.

Kolejna wątpliwość dotyczy obiektów dodatkowych – pytanie czy na tak wielu stacjach przy autostradzie musi być hotel i czy ktoś będzie chciał z nich korzystać? Rozmawiamy na ten temat z GDDKiA i liczymy na postęp w tym zakresie.

Czy powstające autostrady i stacje przy nich zlokalizowane wpływają na sytuację rynkową w regionie?

Wpływają. Autostrady stają się coraz większą alternatywą dla innych dróg a tym samym i popyt na paliwa staje się tam coraz większy. Myślę, że mocne stacje działające przy trasach, które będą tracić na znaczeniu kosztem autostrad i tak sobie poradzą. Muszą jednak przystosować się do zupełnie innej, znacznie mniejszej skali biznesu. Widać to już na wielu stacjach, choćby na krajowej trasie nr 2, które tracą po uruchomieniu autostrady A2.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP