Standardy łazienek i toalet

Standardy łazienek i toalet
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Dziś standardy toalet na stacjach wyznacza outsourcing czystości oraz to, że urządzenia służące do utrzymania higieny można wykorzystać do celów reklamowych.

Nasze stacje paliw stają się coraz czystsze i przyjaźniejsze klientom, choć oczywiście zdarzają się niechlubne wyjątki. - Operatorzy stacji zauważyli, że czystość jest wartością, która ma duże znaczenie marketingowe. Wiąże się to z poszerzaniem funkcjonalności stacji. W oczach klienta coraz częściej jest ona: "kioskiem ruchu", sklepem nocnym, fast foodem, w końcu miejscem, gdzie jest czynna toaleta - zauważa Grzegorz Kowalczyk z firmy Merida.

Jego zdaniem, standard wyposażenia toalet nie uległ w ostatnim okresie drastycznym zmianom. Dostępność mydła w płynie, papieru toaletowego, ręczników jednorazowych jest normą. Do nowości zalicza: systemy bezdotykowego podawania mydła w płynie lub pianie oraz wody i ręczników; pisuary bezwodne; suszarki kieszeniowe oraz tradycyjne suszarki, ale bez grzałki, za to z dmuchawą dużej mocy. Dzięki głośnym kampaniom medialnym, coraz częściej w toaletach na stacjach, nie tylko koncernowych, można też trafić na przewijaki dla niemowląt.

Coraz bardziej widać w Polsce tendencję do instalacji "automatycznych babć klozetowych", czyli bramek pobierających opłatę za toaletę. System szeroko stosowany w Niemczech, w Polsce jest propagowany m.in. przez właścicieli portalu EkoToaleta.pl, którzy w swojej ofercie korzystają z produktów Kaba. - Zasada jego działania polega na tym, że klient wchodząc do toalety musi za nią zapłacić, ale otrzymuje bon, którego wartość nominalna w przypadku zakupów w sklepie stacyjnym, obniża kwotę do zapłaty. Dzięki takiemu systemowi, osoby zatrzymujące się na stacji tylko w celu skorzystania z toalety, nie są dodatkowym kosztem dla właściciela obiektu, a klienci robiący zakupy i tak mają toaletę praktycznie za darmo - mówi Jakub Gliszczyński z C14 Design.

Ciekawym rozwiązaniem są suszarki kieszeniowe, które w 10 sekund dosłownie ściągają wodę z dłoni. - Dystrybuowane przez nas suszarki Dyson Airblade są wyposażone w filtr HEPA 13 Lifetime, który zatrzymuje 99,9% bakterii i wirusów z powietrza - podkreśla Aleksandra Batko z AGED Sp. z o.o. Obecnie suszarki tej marki ma BP na wybranych stacjach, pierwsze instalacje odbyły się również na kilku stacjach PKN Orlen.

- Nowym zjawiskiem są toalety na MOP-ach, które z racji braku ciągłego nadzoru projektowane są z myślą o odporności na wandalizm. Wszystkie ich urządzenia wykonane są ze stali kwasoodpornej, a uzupełniania wkładów i naprawy wykonywane są z pomieszczenia serwisowego za ścianą toalety - mówi Grzegorz Kowalczyk.

Toaleta wizytówką stacji

W czasach, kiedy jakość obsługi decyduje o wyborze konsumenta i jego przywiązaniu do punktu i marki, rola toalety jest nie do przecenienia. Niezbędna jest jednak codzienna praca nad zachowaniem jej w czystości. Zdaniem Pawła Ciężkowskiego, kierownika operacyjnego regionu w sieci Moya, warto o tym pomyśleć już na etapie projektowania toalety.

- Utrzymanie czystości i właściwą ergonomię zapewni nieprzypadkowy dobór urządzeń i rozkład pomieszczenia. Liczą się proste rzeczy - suszarka umocowana na tyle nisko, by woda ściekająca po rękach nie leciała za rękawy lub na ubranie, podajnik na mydło zawieszony nad zlewem, by płyn nie rozlewał się na podłogę lub blat. Pamiętać należy o komforcie korzystających z toalety - pisuar, suszarka czy krany powinny być tak rozmieszczone, by ich użytkownicy wzajemnie sobie nie przeszkadzali - podkreśla Ciężkowski.

Utrzymanie toalety w czystości wymaga przede wszystkim czasu. Z narzędzi w zupełności wystarczy mop z wiadrem, odpowiednie szczotki i płyny czyszczące. Najprostszym sposobem na organizację pracy jest podpisywany okresowo harmonogram sprzątania (przy czym należy też reagować na bieżąco na sytuacje szczególne, np. wizyta na stacji wycieczki czy błotnista aura).

- Stan toalet na stacjach sieci Moya na bieżąco kontrolujemy w ramach audytów "Tajemniczego Klienta". Cieszy nas, że nasi partnerzy poważnie podchodzą do ewentualnych zastrzeżeń, dzięki czemu wyniki kolejnych badań są coraz lepsze, a my możemy mówić o najwyższych standardach w tym względzie panujących w sieci Moya. Na czystość toalet zwracaliśmy też uwagę podczas nagrywanego w ubiegłym roku programu telewizyjnego "Stacja - Reaktywacja", w którym stacje przechodziły wizerunkowe metamorfozy - przypomina Ciężkowski.

Outsourcing czystości

Nie wszędzie docenianą nowością jest powierzanie profesjonalistom ułożenia planów higieny i zbudowanie optymalnego koszyka produktów mających zapewnić czystość i higienę.

- Dzięki współpracy z firmą outsourcingową stacja oszczędza czas potrzebny na utrzymanie czystości, znacząco obniża wydatki na sprzęt i środki czystości. Ograniczeniu ulega też zużycie środków chemicznych czy materiałów eksploatacyjnych, co ma pozytywnie efekt dla środowiska naturalnego. Systemowe rozwiązania doceniają szczególnie sieci stacji paliw, a współpraca z firmą outsourcingową, zwłaszcza w dłuższych okresach, pozwala skutecznie budować przewagę konkurencyjną poszczególnych stacji - mówi Janusz Surma, prezes Agrobud BHP SA, Grupa IMPEL.

Utrzymanie higieny na stacji dotyczy nie tylko toalet, ale również strefy wejściowej. Przed wnoszeniem błota chronią maty wejściowe. - Dzięki ich specjalnej strukturze już po kilku krokach buty są osuszone i nie zostawiają mokrych śladów na posadzce - mówi Maciej Krajka, dyrektor sprzedaży Berendsen Textile Services, zajmującej się wynajmem oraz serwisem odzieży roboczej i ochronnej, urządzeń higienicznych, a także mat wejściowych, których 1 m2 chłonie ok. 5 l wody i ok. 4-5 kg zabrudzeń wnoszonych do pomieszczeń w postaci kurzu, piasku itp.

Warto podkreślić, że wynajmowane i prane przez Berendsen maty mogą pełnić nie tylko rolę higieniczną. Wykorzystując ich grafikę, można umiejętnie poprowadzić klienta przez przestrzeń sklepu i nakierować go do tych artykułów, na których sprzedaży najbardziej nam zależy. Nic nie stoi również na przeszkodzie, by dodatkowy dochód z ich obecności w naszej placówce płynął od firm kupujących powierzchnie reklamowe do wynajęcia.

Ekologia

Rozwiązania ekologiczne to trend coraz częściej spotykany w branży armatury łazienkowej. Oszczędność kosztów, a przede wszystkim wody, jako jednego z najważniejszych zasobów naturalnych Ziemi, determinuje ciągłą pracę nad nowymi technologiami pozwalającymi na mniejsze jej zużycie. - W odpowiedzi na ekonomiczne potrzeby życia klientów oraz w trosce o środowisko naturalne marka Deante wprowadziła produkty opatrzone znakiem Proeco. Charakteryzuje je niskie zużycie wody, co pozwala ograniczyć jej pobór nawet o 50% - mówi Mateusz Dryński z Deante.

- Podstawową funkcją baterii serii VerdeLine jest oszczędność wody bez ograniczania komfortu użytkowania. Wyposażone są w nowoczesny perlator FerroAirMix, dzięki któremu woda miesza się z powietrzem. Uzyskujemy obfity, szeroki strumień przy ograniczeniu zużycia nawet o połowę w stosunku do standardowego produktu. W efekcie, przy maksymalnym otwarciu, przez baterię umywalkową VerdeLine, zależnie od modelu, przepływa od 4,5 do 7,8 litra wody na minutę - mówi Michał Kopeć z Ferro.

Warto także zwrócić uwagę na pisuar Koło Cero, który nie wymaga spłukiwania wodą. - Jego syfon wypełniony jest substancję hydrofobową (olej neutralizujący), która przepuszcza ciecz, a zatrzymuje woń z kanalizacji - wyjaśnia Wojciech Choina z Sanitec Koło.

Globalizacja

Koncerny zagraniczne stawiają na globalizację także w dziedzinie toalet. Przykładem firma o belgijskim rodowodzie: 2theloo, która współpracuje w tej dziedzinie z koncernem Shell. W Polsce pierwsza placówka, która powstała we współpracy obu firm, działa przy granicy z Niemcami w Jerzmianowicach. - Shell stale pracuje nad poprawą serwisu i dlatego jesteśmy zadowoleni, że wybrał naszą koncepcję toalet - mówi Agnieszka Kusznierewicz z 2theloo.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Standardy łazienek i toalet

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!