Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Strategie wydobywcze szyte na miarę

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
29-01-2009 12:42
Strategie wydobywcze szyte na miarę

Strategie działania PKN Orlen i Grupy Lotos w segmencie wydobywczym znacząco różnią się od siebie, ale nie oznacza to, że któraś z nich musi być błędna - uważa Robert Gwiazdowski, szef Centrum im. Adama Smitha.

- Nie jest tak, że istnieje jedna, najlepsza strategia dla przemysłu wydobywczego, do zastosowania dla wszystkich. Gdyby tak było, wszyscy by ją stosowali - mówi Robert Gwiazdowski.
Ekspert podkreśla, że w zależności od tego jakie dana spółka ma doświadczenia w tej branży, jakie wyrobiła sobie kontakty i gdzie, a także jakie są jej ambicje i cele, środki do ich realizacji mogą być zupełnie inne.

Szef Centrum im. Adama Smitha przypomina, że Grupa Lotos ma spółkę wydobywczą Petrobaltic i w związku z tym doświadczenia związane z wydobywaniem ropy z dna Bałtyku, do tego związki, również personalne, z partnerami norweskimi (prezesem spółki Lotos Norge jest Henrik Carlssen, były wieloletni pracownik Statoila).

- To sprawia, w połączeniu z koncepcją prezesa Pawła Olechnowicza, polegającą na budowaniu szerszego aliansu bałtyckiego, że te niewielkie kroki czynione na północy Europy wydają się dla Lotosu lepszym rozwiązaniem niż poszukiwanie złóż ropy gdziekolwiek indziej - przekonuje Robert Gwiazdowski.

- Natomiast z punktu widzenia Orlenu, który ma w upstreamie zero doświadczeń i nawet na krajowym podwórku w dziedzinie wydobycia pozostaje w tyle za konkurencją, niezbędna jest inna strategia - nie ma wątpliwości nasz rozmówca.

Według niego nie da się wykluczyć, że strategie obu polskich koncernów są dość trafnie dopasowane do ich możliwości. Czy natomiast zamiar Orlenu, polegający na przejmowaniu działających spółek wydobywczych za wciąż relatywnie spore pieniądze, mimo przeceny wywołanej kryzysem, może się powieść?

- Jeżeli prezes Krawiec coś publicznie ogłasza, to zapewne dlatego, że wie już coś, czego nie wiemy my. Zakładam zatem, że być może niedawne podróże szefa Orlenu na Bliski Wschód były na tyle obiecujące, że zdecydował się odkryć część kart - mówi Robert Gwiazdowski.

NA GIEŁDZIE

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP