PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Szansa na rozwój biopaliw w nowych technologiach

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
26-10-2011 14:02

Koncerny paliwowe działające również w obszarze biopaliw nie ukrywają, że obecna sytuacja na rynku nie jest z ich punktu widzenia idealna. Przedstawiciele Orlenu i Lotosu liczą, że zmieni się to wraz z postępem technologicznym w tej branży.

Największą bolączką spółek paliwowych jest obecnie konieczność sprzedaży paliwa B100, czyli samoistnego bioestru, na które popyt jest w tej chwili niewielki.
- Kuriozum B100 polega na tym, że nie jest to produkt rafineryjny. My ten produkt kupujemy, dodajemy do niego pewne dodatki i odsprzedajemy z dużą stratą - mówi Jarosław Cendrowski, ekspert ds. biopaliw w Grupie Lotos. Wspomniana przez niego strata wynika właśnie z niewielkiego popytu na to paliwo. Z racji wysokich kar dystrybutorzy muszą jednak wprowadzić na rynek określoną ilość B100, co osiągają poprzez sprzedaż poniżej kosztów wytworzenia. Rocznie branża dokłada do tego interesu około 300 mln zł.

Szansą dla koncernów może być rozwój nowych technologii produkcji biopaliw. - Z utęsknieniem czekamy na zachęty do poszukiwania nowych rozwiązań technologicznych w zakresie paliw odnawialnych, choćby biopaliw kolejnych generacji, które będą lepiej zharmonizowane z paliwami tradycyjnymi, głównie pod względem jakościowym - twierdzi Robert Gmyrek, dyrektor biura ds. biopaliw w PKN Orlen.

Taką szansę daje choćby technologia uwodornienia czy współuwodornienia polegająca na produkcji pełnowartościowych paliw z tłuszczów roślinnych czy odpadów pospożywczych. Zaletą tej technologii jest właśnie jakość powstających w ten sposób paliw. Nie odbiega one bowiem od paliw mineralnych, syntetyczne biopaliwa są też mniej podatne na zmienne warunki zewnętrzne. - Nie oznacza to oczywiście, że chcemy pozbyć się całkowicie biopaliw I generacji, bo w polskich warunkach jest to niemożliwe - zapewnia Gmyrek.

Jego zdaniem brakuje też w polskim prawodawstwie zachęt do promowania innych paliw odnawialnych. - Błędem jest nasze polskie założenie, że w niemal 99 proc. cel polegający na 10 proc. udziale paliw odnawialnych w transporcie będzie zrealizowany przez biopaliwa płynne. W innych krajach obowiązek ten został przerzucony także na inne mechanizmy, choćby pojazdy elektryczne - zauważa.

Ciekawą koncepcją wydaje się również pomysł wykorzystania do napędu pojazdów gazu produkowanego z biomasy w biogazowniach. Po oczyszczeniu nadaje się on doskonale do wykorzystania w pojazdach zasilanych dziś sprężonym gazem ziemnym.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 125 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP