PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Szara strefa i spowolnienie gospodarcze hamują rynek paliw

Autor: wnp.pl (MS)
03-08-2012 10:17
Szara strefa i spowolnienie gospodarcze hamują rynek paliw
fot. Fotolia

Prawie 8 proc. spadek konsumpcji oleju napędowego po pierwszej połowie 2012 roku – tego nikt z ekspertów branży paliwowej się nie spodziewał. Według Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego za tak duży spadek zużycia diesla odpowiedzialne jest spowolnienie gospodarcze oraz, kwitnąca w warunkach wysokich cen, szara strefa.

Sprzedaż oleju napędowego w pierwszym półroczu wyniosła 6,9 mln m sześc., czyli o 600 tys. m sześc. mniej niż przed rokiem (spadek o 7,8 proc.). – To przede wszystkim efekt spowolnienia gospodarczego, które uwidacznia się przede wszystkim w zużyciu oleju napędowego. Co więcej, z naszych danych wynika, że sprzedaż w hurcie spadła o wiele bardziej niż w detalu, co oznacza mniejsze zużycie ze strony flot – informuje Krzysztof Romaniuk, dyrektor ds. analiz rynku w POPiHN. Przyczyną jest, jego zdaniem, spowolnienie inwestycji infrastrukturalnych tuż przed, w trakcie i po Euro 2012.
Osobnym czynnikiem wpływającym na poziom sprzedaży notowany w oficjalnych statystykach jest narastający problem szarej strefy. – Według naszych szacunków, bo dokładnie wyliczyć tego się nie da, szara strefa może stanowić obecnie nawet 5-6 proc. całości rynku oleju napędowego w naszym kraju. Problem jest więc bardzo poważny i staramy się zainteresować nim nasze władze – mówi Romaniuk. Gdyby wyłączyć to zjawisko, spadek sprzedaży diesla wyniósłby więc 2-3 proc.

Jedynym pozytywnym efektem spadku zużycia oleju napędowego jest znaczące zmniejszenie importu tego paliwa. W stosunku do I półrocza 2011 spadł on o ponad 60 proc. Z zagranicy na nasz rynek w pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku trafiło 666 tys. m sześc. tego paliwa. Rok wcześniej było to ponad 1,7 mln m sześc.

W przypadku benzyn sytuacja jest w miarę stabilna. Stabilizacja ma jednak negatywny charakter – konsekwentnie konsumpcja tego paliwa spada. W I półroczu spadek ten wyniósł 3 proc. a łączna konsumpcja benzyn wyniosła niecałe 2,5 mln m sześc., z czego tylko 15 proc. pochodziło z importu.

W przeciwieństwie do oleju napędowego użytkownicy pojazdów napędzanych benzyną mają jednak tańszy substytut – gaz płynny. Według POPiHN jego zużycie w pierwszej połowie roku wzrosło o 2,7 proc. i wyniosło 1,96 mln m sześc. Ponad 90 proc. zaopatrzenia polskiego rynku w to paliwo pochodzi jednak z importu.

Co nas czeka w drugim półroczu? – Druga połowa roku zwykle jest lepsza pod względem konsumpcji oleju napędowego, m.in. z powodu większego natężenia prac rolniczych. Liczymy, że podobnie będzie i tym razem, co pozwoli nieco odbudować konsumpcję w skali całego roku – mówi Krzysztof Romaniuk. Zaznacza jednak, że liczba znaków zapytania wciąż jest zbyt duża by być pewnym wzrostów. – Wystarczy, że coś złego wydarzy się na Bliskim Wschodzie by ceny ropy natychmiast skoczyły w górę, a w ślad za nimi ceny paliw na stacjach. Taki wzrost na pewno spowodowałby dalszy spadek konsumpcji – przyznaje Romaniuk.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 899 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP