PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Szara strefa - kluczowy problem branży naftowej

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
07-12-2015 10:28 |  aktualizacja: 07-12-2015 11:00
Szara strefa - kluczowy problem branży naftowej
Fot. Shutterstock.com

Olej napędowy z szarej strefy skutecznie wypiera z rynku produkty rodzimych koncernów. Co zrobić, żeby ukrócić to negatywne zjawisko?

Wydawać by się mogło, że problem szarej strefy na rynku paliw, związany przede wszystkim z wprowadzaniem do obrotu oleju napędowego bez odprowadzania należnego podatku VAT i akcyzy, powinien mieć charakter marginalny, nie wpływający zupełnie na ogólną sytuację rynkową.
Tymczasem skala tego zjawiska, które w ostatnich latach systematycznie narastało, sprawia, że nawet najwięksi gracze rynkowi w rodzaju PKN Orlen, Grupy Lotos czy BP Polska, wymieniają je jednym tchem wśród największych przeszkód dla prowadzenia biznesu paliwowego na polskim rynku. Paliwo z szarej strefy skutecznie wypiera z rynku produkty rodzimych koncernów, które w efekcie są zmuszone do lokowania większych partii swoich wyrobów na rynkach zagranicznych, na czym tracą nie tylko sami producenci, zmuszeni do sprzedawania z niższą marżą, ale i skarb państwa, pozbawiony wpływów z podatków.

W jeszcze trudniejszej sytuacji są tzw. niezależni operatorzy stacji paliw, którzy nie chcą kupować ON od niesprawdzonych dostawców, mimo oferowanych przez nich cen poniżej cen hurtowych producentów. Konkurencja ze strony nieuczciwych dostawców jest jednym z powodów tego, że marże detaliczne na paliwa od dłuższego czasu oscylują w granicach 2-3 proc., co według szacunków branży nie wystarczy, żeby pojedyncza stacja paliw była w stanie utrzymać się jedynie ze sprzedaży samych paliw.

Marek Podstawa, członek zarządu PKN Orlen ds. sprzedaży, oceniał niedawno, że nawet 2,5-3 mld litrów oleju napędowego rocznie trafia na polski rynek w ramach szarej strefy. Według różnych szacunków problem może dotyczyć kilkunastu proc. całego rynku diesla w Polsce. Straty budżetu państwa z tytułu niezapłaconych podatków w sektorze paliwowym wynoszą co najmniej 5-6 mld zł rocznie, a według niektórych wyliczeń przekraczają nawet 10 mld zł.

Wprowadzone z myślą o walce z szarą strefą nowe regulacje prawne, przede wszystkim zasada tzw. solidarnej odpowiedzialności w podatku VAT oraz obowiązek pozyskania nowej koncesji na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą (koncesja OPZ) i związanego z nią zabezpieczenia majątkowego w wysokości 10 mln zł przez podmioty chcące sprowadzać paliwa z zagranicy, nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. - Z naszych obserwacji wynika, że szara strefa uczy się nowego systemu i zaczyna się do niego przystosowywać - wyjaśnia Leszek Wieciech, prezes Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN).



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 390 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP