PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Szara strefa w paliwach wciąż groźna

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
14-12-2015 14:49 |  aktualizacja: 14-12-2015 15:20
Szara strefa w paliwach wciąż groźna
Fot. Fotolia

Dotychczasowe zmiany prawa mające przeciwdziałać szarej strefie nie spełniły pokładanych w nich nadziei, ale zamiast tworzyć nowe regulacje powinno się skupić na lepszej koordynacji działań służb kontrolnych - uważają uczestnicy sesji naftowej konferencji Nafta/Chemia 2015, która odbyła się w Warszawie.

- My jako branża oceniamy, że zmiany prawa, wprowadzone z myślą o przeciwdziałaniu szarej strefy nie przyniosły zakładanych rezultatów. Przy czym rozgraniczamy tu dwa mechanizmy. Jeśli chodzi o wprowadzoną dwa lata temu solidarną odpowiedzialność, od razu zwracaliśmy uwagę na pewne luki w systemie, które mogą sprawić, że ta regulacja nie przyniesie spodziewanego efektu. I dokładnie tak się stało. Rejestr i kaucja posłużyły wielu podmiotom do uwiarygodnienia swojej rzetelności, nabywcy paliw od tych podmiotów są zwolnieni z solidarnej odpowiedzialności, więc też nie analizowali szczegółowo, od kogo kupowali paliwo, liczyło się tylko to, że dany podmiot jest w rejestrze - powiedział w trakcie sesji „Rynek paliw - szara strefa jako kluczowy problem branży naftowej” Leszek Wieciech, prezes Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (PPiHN).
Podkreślił, że POPiHN konsekwentnie od kilkunastu miesięcy proponuje zmianę tego przepisu poprzez likwidację rejestru i kaucji, zdaniem branży wtedy nabywca będzie rzeczywiście analizował od kogo kupuje, czy ma do czynienia z rzetelnym dostawcą o ustalonej pozycji na rynku.

Podobnego zdania był Adam Jaros, dyrektor biura sprzedaży hurtowej klientom kluczowym w obszarze handlu hurtowego produktami rafineryjnymi PKN Orlen. - Szara strefa to łańcuch firm, z których ostatnia może mieć wpłaconą kaucję, co uwiarygadnia ją w oczach przeciętnego klienta - powiedział.

Leszek Wieciech przyznał, że nieco bardziej skomplikowana jest kwestia koncesji na obrót paliwami z zagranicą (OPZ). Zmiany weszły w życie w 2014 roku i nie do końca przyniosły oczekiwany efekt. Na pewno nastąpiło zdecydowane zmniejszenie liczby podmiotów, które handlują paliwami z zagranicą, czyli z jednej strony służby kontrolne mają większe możliwości działania, ale z drugiej strony mamy do czynienia z pewną grupą firm, która wcale się tym nie przejmuje i działa w ogóle poza systemem koncesyjnym, co jest już działalnością czysto przestępczą.

Zdaniem branży koncesje OPZ powinny zostać, natomiast należy jeszcze zastanowić się w jakiej formule, kogo należy nimi objąć - tu są różne propozycje, na przykład takie, aby obowiązek posiadania tej koncesji spoczywał również na podmiotach dokonujących wyprowadzenia towaru ze składów podatkowych w Polsce.

- Temat jest do dyskusji, natomiast o ile w pierwszym przypadku jesteśmy zdecydowanie krytyczni, bo mechanizm nie przyniósł żadnego rezultatu, a raczej wręcz przeciwnie, o tyle w przypadku koncesji OPZ widzimy pewne plusy - mówił.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 125 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP