Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Szara strefa w paliwach znów podnosi głowę?

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
14-10-2016 13:04
Szara strefa w paliwach znów podnosi głowę?
Fot. Shutterstock

Obserwujemy w ostatnich tygodniach lekki powrót szarej strefy, której przedstawiciele najwyraźniej znaleźli lukę w znowelizowanych przepisach o VAT - powiedział w rozmowie z wnp.pl Robert Brzozowski, prezes firmy Unimot.

Jak tłumaczy Robert Brzozowski, chodzi o to, że obowiązek zapłaty podatku VAT w ciągu pięciu dni dotyczy jedynie wartości netto samego towaru sprowadzanego z zagranicy, bez uwzględnienia akcyzy, opłaty paliwowej i opłaty zapasowej, które również objęte są podatkiem VAT. - Czyli tak naprawdę ten obowiązek dotyczy jedynie około połowy należnego VAT-u - wyjaśnia szef Unimotu.
Oczywiście pozostałą część podatku należy uiścić w ciągu miesiąca, ale tutaj już wracamy do problemu firm-słupów i tzw. karuzeli VAT-owskiej, czyli procederu, który był powszechny na rynku paliwowym przed wprowadzeniem „pakietu paliwowego”, mającego uszczelnić ten rynek.

- Zaczynamy obserwować w bazach paliw, że ta luka rzeczywiście jest wykorzystywana, widać powrót na trasę cystern z paliwem z Litwy czy Niemiec. Oczywiście nie na taką skalę jak przed wprowadzeniem „pakietu paliwowego”, ale też nie jest już tak idealnie jak w sierpniu, kiedy wydawało się, że szara strefa została jak ucięta nożem - mówi Robert Brzozowski.

Prezes Unimotu zastrzega, że „pakiet paliwowy” był bardzo dobrym posunięciem, szybko wprowadzonym w życie i niewiele brakuje, aby tę lukę skutecznie zlikwidować.

- Problem nie jest zupełnie nowy, sygnalizowaliśmy go resortowi finansów już w sierpniu, po wejściu w życie „pakietu paliwowego”, natomiast jego wyeliminowanie wymagałoby jednak kolejnej nowelizacji ustawy o VAT - mówi z kolei Leszek Wieciech, prezes i dyrektor generalny Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN).

Szef POPiHN ma jednak wątpliwości, czy to rzeczywiście ta luka w przepisach sprawia, że szara strefa zdaje się „podnosić głowę”. - Na razie mamy rozbieżne informacje z rynku, część firm nie sygnalizuje żadnych nieprawidłowości, a inne rzeczywiście wskazują na pogorszenie sytuacji względem świetnego sierpnia i początku września, co mogłoby sugerować, że coś jest na rzeczy. Wiadomo, że cysterny znów zaczęły jeździć do Niemiec. Sądzimy jednak, że raczej w grę wchodzą inne elementy, w rodzaju powrotu do starych technik typu przywożenie oleju napędowego oficjalnie jako innego towaru - ocenia Leszek Wieciech.

W ocenie prezesa POPiHN na pewno niezbędne są dodatkowe środki dla służb kontrolnych podległych Ministerstwu Finansów, żeby mogły prowadzić zakrojone na szeroką skalę akcje kontrolne na granicach i „zarobić więcej pieniędzy dla skarbu państwa”.

- Na pewno nie jest tak dobrze jak wydawało się zaraz po wprowadzeniu pakietu, rzeczywistą ocenę sytuacji będzie można sformułować po zakończeniu miesięcy jesiennych - uważa Leszek Wieciech.
Podobał się artykuł? Podziel się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 007 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP