Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Szara strefa zagarnia oleje smarowe

Autor: wnp.pl (Anna Bytniewska)
29-01-2013 16:35
Szara strefa zagarnia oleje smarowe
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Złe przepisy przyczyniły się do powstania kolejnej dziury, przez którą uciekają setki milionów złotych z budżetu państwa. Rozkwitł przemyt olejów smarowych na zachodniej granicy Polski i pożera zyski legalnie działających firm.

Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) alarmuje, że szara strefa zatacza coraz szersze kręgi. Nie dotyczy już tylko obrotu paliwami, ale również obrotu innymi produktami ropopochodnymi.
Zrzeszone w POPiHN firmy zajmujące się produkcją i importem olejów smarowych oceniają, że istniejąca w obrocie tymi produktami szara strefa stała się w ostatnich latach najpoważniejszym i narastającym problemem branży.

W przypadku jednego tylko z członków POPiHN szacowana roczna wartość obrotu jego produktami bez zapłaconej akcyzy może wynosić 2,5 tys. ton, co przekłada się na około 20 mln zł. Z kolei całkowity obrót w szarej strefie szacowany jest przez członków POPiHN nawet na 800 mln zł rocznie. Ogółem, ankietowane przez organizację podmioty szacują skalę szarej strefy na około 7-10 proc. całkowitego obrotu olejami samochodowymi.

POPiHN informuje, że problem zaczął być dostrzegalny około 5 lat temu, lecz w ostatnich 2 latach znacznie przybrał na sile. O ile na polski rynek nielegalnie trafiają paliwa z za wschodniej granicy, głównie z białoruskich rafinerii, o tyle oleje smarowe to domena przemytników zwłaszcza na terenach Zachodniej Polski. Głównymi kierunkami obrotu w szarej strefie są Niemcy, Francja, Belgia, Austria, Holandia. Według POPiHN oleje smarowe w tych krajach są bowiem o 20-25 proc. tańsze od tych samych produktów w Polsce.

Zdaniem POPiHN przyczyn powyższego stanu rzeczy należy szukać przede wszystkim w błędnych rozwiązaniach podatkowych, nieuwzględniających w dostateczny sposób specyfiki olejów smarowych i uwarunkowań obrotu tymi produktami. W szczególnie wprowadzenie w Polsce akcyzy na oleje smarowe, przy braku analogicznych rozwiązań w innych krajach UE generuje znaczne różnice cenowe, co jest wykorzystywane przez podmioty indywidualne (tzw. prywatny import) oraz podmioty prawne (tzw. import równoległy) sprowadzające oleje zza granicy bez zapłaconej akcyzy.

Po wtóre, istniejący system zwolnień z akcyzy funkcjonujący w oparciu o przypisane różnym produktom różne kody klasyfikacji celnej (CN) stanowi dogodne pole do rozwoju szkodliwych manipulacji polegających na zmianie klasyfikacji danego produktu tak, aby otrzymać zwolnienie z płacenia akcyzy. Ułatwia to znacznie specyfika produktów, a zwłaszcza ich właściwości fizyko – chemiczne, co nie zostało dostatecznie uwzględnione przy tworzeniu systemu. Dodatkowo, w ostatnim czasie czynnikiem katalizującym rozwój szarej strefy jest zwiększona zmienność i wahania kursów walutowych.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP