Szykuje się starcie o rynek AdBlue

Szykuje się starcie o rynek AdBlue
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Norweska Yara sprzątnęła Puławom kontrakt z Orlenem. Teraz chętnie współpracowałaby z nimi, ale te mają własne wielkie ambicje.

ZA Puławy, ZCh Police czy ZA Kędzierzyn wkraczają na rodzący się w Europie rynek produkcji AdBlue. Jak twierdzą eksperci, o rok-dwa lata za późno. Krajowym rynkiem zainteresowała się już Yara, norweski potentat w produkcji AdBlue. I to na tyle skutecznie, że sprzątnęła sprzed nosa polskim producentom kontrakt na dostawy AdBlue dla PKN Orlen, największego gracza na krajowym rynku paliw. Umowa jest bezterminowa i podpisana na wyłączność - czytamy w "Pulsie Biznesu".

AdBlue to wytwarzany z mocznika produkt, obniżający o 6 proc. zużycie paliw. Zmniejsza też zanieczyszczenie środowiska. Popyt firm transportowych na ten komponent gwałtownie rośnie. Prognozy mówią, że sprzedaż zwiększy się z 15 tys. w 2007 r. do 55 tys. ton w 2009 r. i 120 tys. ton w 2012 r. Problem w tym, że sytuacja rynkowa dynamicznie się zmienia i o przyszłych zyskach ze sprzedaży AdBlue decydować będą koszty. A te rosną.

— Chiny wprowadziły 135-procentowe cło na eksport mocznika. Już go brakuje w Europie, więc ceny idą w górę i będą rosły, bo Chiny zapowiadają podniesienie cła jeszcze o 50 proc. — mówi Wojciech Węcławek, menedżer biznesu AdBlue w Yara Poland.

Konkurencyjni staną się więc lokalni dostawcy AdBlue ze względu na mniejsze koszty transportu. Yara nie produkuje go w Polsce.

— Sprowadzamy AdBlue z naszej fabryki spod Hamburga. Rozważamy więc zawieranie kontraktów swapowych z jego producentami w Polsce — dodaje Wojciech Węcławek.

Nie ukrywa, że byłoby mu po drodze z Puławami - podaje "Puls Biznesu".

— Mamy już podobne porozumienie z niemieckim BASF. W Polsce jest trudniej. Panuje nierynkowa zasada, że konkurencji się nie sprzedaje — mówi Wojciech Węcławek.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Szykuje się starcie o rynek AdBlue

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!