PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Tankowanie diesla coraz mniej opłacalne

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
14-04-2011 15:01
Tankowanie diesla coraz mniej opłacalne

O co najmniej kilka mld zł więcej wydali kierowcy w Polsce na zakup oleju napędowego, w ciągu minionych kilkunastu miesięcy. W tym czasie cena 1 litra tego paliwa średnio wzrosła z 3,67 zł w 2009 roku do 5,04 zł w kwietniu 2011 roku, co oznacza wzrost o ok. 37,33 proc.

Dla kierowców samochodów z silnikami diesla nadeszły trudne czasy. Analitycy rynku paliwowego przewidują, że na tym nie koniec i ceny tego paliwa nadal będą wzrastać. Stanowi to coraz poważniejsze wyzwanie dla firm z sektora transportowego, dla których wydatki na zakup paliwa stanowią nawet 1/3 kosztów działalności operacyjnej. Wiele, szczególnie mniejszych, podmiotów z tej branży może mieć poważne problemy z utrzymaniem płynności finansowej.
Spośród ok. 21 milionów pojazdów zarejestrowanych obecnie w Polsce kilka milionów to samochody napędzane olejem napędowym. Liczba kierowców, którzy muszą zmierzyć się z podwyżką cen tego paliwa, jest więc ogromna.

W najtrudniejszej sytuacji znalazły się niewielkie spółki transportowe, które w przeciwieństwie do dużych podmiotów mają ograniczone możliwości negocjowania niższych stawek za zakup paliwa. W efekcie przedsiębiorcy zostali zmuszeni do ograniczenia kosztów prowadzenia działalności operacyjnej, dla pracowników może oznaczać to zmniejszanie ich pensji, a w ostateczności redukcje etatów.

Wbrew pozorom, wzrost cen paliw nie cieszy właścicieli stacji paliwowych, gdyż w takiej sytuacji kierowcy zazwyczaj ograniczają ilość tankowanego paliwa, co może spowodować zmniejszenie przychodów dystrybutorów paliw. - Dlatego większość spółek z branży paliwowej prowadzi bardzo ostrożną politykę cenową. Równie istotne znaczenie ma fakt, że marża dystrybutorów paliwowych stanowi zaledwie kilka procent ostatecznej ceny oleju napędowego. Najwięcej na podwyżkach zarabia budżet państwa, gdyż prawie połowa ceny paliwa to podatki - mówi Jacek Malec, prezes spółki Momo SA.

Wyraźna różnica w cenie benzyny oraz oleju napędowego, którą można było zaobserwować jeszcze w 2009 roku, skłoniła wielu kierowców do zakupu samochodu napędzanego olejem napędowym. Wyraźne oszczędności notowano w 2009 roku, kiedy 1 litr benzyny kosztował średnio 4,14 zł., a 1 litr oleju napędowego 3,67 zł. Oznaczało to, że kierowcy posiadający auta z silnikiem diesla płacili o prawie 50 groszy mniej za 1 litr paliwa niż kierowcy tankujący benzynę. Pod koniec 2010 roku oszczędność nie była już tak wyraźna i wynosiła 28 groszy na 1 litrze oleju napędowego. Było to konsekwencją wzrostu cen benzyny do poziomu 4,56 zł i oleju napędowego do 4,28 zł. Obecny rok jest jeszcze gorszy dla kierowców. Średnia cena oleju napędowego za dwa pierwsze miesiące to 4,7 zł. W kwietniu cena tego paliwa wynosiła już 5,04 zł za 1 litr, czyli prawie 1,4 zł więcej niż w 2009 roku, kiedy to posiadanie samochodu z silnikiem diesla było najbardziej opłacalne, mimo faktu, że był on droższy niż pojazd napędzany benzyną.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 899 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP