XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Tańsze wyjazdy na Euro 2016. Benzyna idzie w dół

Tańsze wyjazdy na Euro 2016. Benzyna idzie w dół
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Początek czerwca przynosi kierowcom długo wyczekiwane zahamowanie podwyżek na stacjach. W mijającym tygodniu taniały 95-oktanowa odmiana benzyn i autogaz. W górę poszła jedynie średnia cena oleju napędowego, ale zmiana była zaledwie jednogroszowa.

Mocniejsza złotówka i zatrzymany zwyżkowy rajd na ropie pomagają w stabilizacji sytuacji na detalicznym rynku paliw w Polsce. Na wyraźne obniżki na razie nie ma jednak co liczyć, bo notowania surowca utrzymują się w okolicach tegorocznych maksimów.

Rafinerie obniżają ceny

W pierwszych dniach czerwca w hurtowych cennikach rodzimych producentów paliw dominowały obniżki. Dzięki temu benzyna bezołowiowa 95 jest dzisiaj o blisko 100 złotych tańsza niż na początku miesiąca. Metr sześcienny tego paliwa średnio w rafineriach kosztuje aktualnie 3513,80 PLN. Wyraźnie mniejszą przecenę zanotował olej napędowy, który w tym samym okresie potaniał zaledwie o 19,20 PLN i kosztuje dzisiaj 3397,60 PLN/metr sześc.

W detalu benzyna w dół, diesel w górę

Spadek o dwa grosze w przypadku 95-oktanowej benzyny i jednogroszowa podwyżka cen oleju napędowego – tak w mijającym tygodniu zmieniła się sytuacja na stacjach w Polsce. Po sześciu tygodniach utrzymywania się na poziomie 1,59 PLN/l zmianę zanotowały też notowania autogazu. Średnia cena LPG na stacjach w Polsce spadła o dwa grosze i aktualnie wynosi 1,57 PLN/l. 

W najbliższych dniach na detalicznym rynku paliw możemy obserwować podobne zmiany, tj. spadek cen benzyny i umiarkowany wzrost notowań oleju napędowego. Według prognoz e-petrol.pl w przyszłym  tygodniu za tankowanie benzyny bezołowiowej 95 będziemy płacić średnio 4,43-4,50 PLN/l. Szacowany przedział cenowy dla diesla  to 4,20-4,29 PLN/l, a dla autogazu 1,55-1,61 PLN/l.

Ile będzie kosztować podróż na Euro 2016?

Kibice wybierający się do Paryża na mistrzostwa Europy w piłce nożnej w okresie niskich cen paliw mogą rozważyć wyjazd do stolicy Francji samochodem, zachętą do tego mogą być zwłaszcza niskie ceny paliw w Polsce.

Wybierając trasę autostradami z centrum Warszawy do Paryża (jeśli nigdzie nie utknie się w korkach) można dojechać w nieco ponad 13 godzin. Ile to będzie kosztować? Przy założeniu zatankowania w Polsce 60-litrowego baku do pełna i spalaniu ok. 7l paliwa/100km, na pokonanie dystansu niespełna 1600 km trzeba wydać od 520-580 zł w zależności czy wybierzemy auto z silnikiem Diesla czy na benzynę. Chcąc oszczędzić można na Euro 2016 do Paryża pojechać autem zasilanym autogazem, którego spala się ok. 10 l/1000 km, wówczas za tę podróż zapłacimy ok. 320 zł. W obliczeniach przyjęliśmy, że pełny bak zatankujemy w Polsce, a paliwo na pozostałą część drogi kupimy na niemieckich stacjach benzynowych.

Poruszając się we Francji należy być przygotowanym na wyższe niż w Polsce wydatki za tankowanie. Nad Sekwaną średnia cena benzyny bezołowiowej 95 wynosi obecnie 5,92 zł/l, olej  napędowy kosztuje 5,12 zł/l a autogaz (tamtejszy skrót GPL) to równowartość 2,38 zł/l.

Ropa rekordowo wysoko (i z powrotem?)

Ceny ropy Brent na londyńskiej giełdzie w tym tygodniu docierały niemal do poziomu 53 USD za baryłkę, co stanowiło rekordowo wysoki wynik w tym roku, a wyniki powyżej 50 USD, które pojawiły się w czerwcu notowane były po raz pierwszy od listopada. Wśród przyczyn zmiany zwyżkowej wskazuje się między innymi na sytuację w Nigerii, która powoduje, że kraj ten jest kolejnym po Libii afrykańskim graczem z OPEC, który drastycznie redukuje ekspedycję surowca w świat. Nie można też zapomnieć o danych z Chin, które opublikowano w tym tygodniu, a które wykazały że dla ropy zwyżka importu w Państwie Środka wyniosła 38,7 procent więcej niż rok temu. 

Obecnie ropa już ulega pewnej, korekcyjnej obniżce, która jednak nie będzie mieć zapewne dużej skali - wiele zależeć tu może od tempa "stabilizacji" relacji popytu i podaży na rynku. W najbliższym czasie wysoka produkcja i wykorzystanie zgromadzonych rezerw będzie musiało zaspokoić popyt rafinerii i uzupełnić zakłócenia popytowe powstałe w ostatnich tygodniach - takich, jak kanadyjskie pożary, walki w Nigerii czy cięcia produkcji w Stanach Zjednoczonych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Tańsze wyjazdy na Euro 2016. Benzyna idzie w dół

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!