Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Technologia koksowania korzystna dla Lotosu

Autor: WNP.PL (PA)
26-11-2015 13:42
Technologia koksowania korzystna dla Lotosu

Dzięki nowym rozwiązaniom spółka nie będzie zmuszona produkować oleju opałowego, natomiast produkcja asfaltów może być kontynuowana w zależności od jej efektywności ekonomicznej.

Fot. mat. pras.

Grupa Lotos dzięki wyborowi i zastosowaniu technologii koksowania dla zagospodarowania ciężkiej pozostałości powstającej w procesie przerobu ropy naftowej uzyska ponad 30 proc. więcej nowych produktów niż gdyby wybrano inne metody przerobu.

Lotos przekonuje, że koksowanie jest niskoemisyjną, wydajniejszą i mniej kosztową metodą niż zgazowanie czy spalanie ciężkiej pozostałości w elektrociepłowni.
Zastosowanie tej technologii w ramach systemu instalacji powstających w projekcie EFRA pozwoli docelowo uzyskać z każdej tony ciężkiej pozostałości ok. 700 kg paliw i 300 kg koksu.

Specjaliści Lotosu w efekcie prowadzonych analiz porównawczych potwierdzili, że koksowanie będzie dla rafinerii najlepszą metodą pod względem efektywności, energochłonności oraz kosztów budowy samych instalacji. Wzięto pod uwagę także rosnące koszty wynikające z unijnych regulacji klimatycznych. W procesie koksowania większa część dwutlenku węgla pozostanie uwięziona w produkowanym docelowo koksie. Proces rozładunku koksu w przyszłej instalacji koksowania będzie w pełni zhermetyzowany i spełni wymagane normy środowiskowe. Z możliwych, dostępnych metod przerobu i wykorzystania ciężkiej pozostałości, czyli w praktyce ciężkiego oleju opałowego, koksowanie okazało się najbardziej ekonomiczne, efektywne oraz ekologiczne w porównaniu z innymi rozważanymi rozwiązaniami.

- Dla nas kluczową sprawą było wyeliminowanie z procesu przerobu ropy naftowej ciężkiej pozostałości, zwłaszcza ciężkiego oleju opałowego. To produkt nieopłacalny, obarczony tzw. ujemną marżą, czyli mający cenę niższą od ceny ropy. Jest też produktem mocno zasiarczonym i nieekologicznym - mówi Grzegorz Błędowski, dyrektor projektu EFRA Grupy Lotos. - Po zastosowaniu technologii koksowania uzyskujemy głębszą konwersję, czyli większą ilość wysokomarżowych paliw z tej samej ilości ropy naftowej właśnie dzięki przetworzeniu ciężkiej pozostałości. Zyski ze sprzedaży dodatkowych 900 tys. ton paliw rocznie będą odczuwalne w dochodach spółki.

Instalacja koksowania ma też tę zaletę, że jest elastyczna. To oznacza, że zimą będzie można przerabiać w niej całą ciężką pozostałość wyprodukowaną w rafinerii. Latem można zasilać ją importowanym ciężkim olejem opałowym, przeznaczając część pozostałości do produkcji asfaltów. Dzięki nowym rozwiązaniom spółka nie będzie zmuszona produkować oleju opałowego, natomiast produkcja asfaltów może być kontynuowana w zależności od jej efektywności ekonomicznej. Na świecie pracuje aż 179 instalacji koksowania. Charakteryzuje je wysoka elastyczność i relatywnie niskie koszty inwestycyjne. W przypadku Lotosu dodatkowymi zaletami okazały się możliwość zagospodarowania wszystkich ciężkich pozostałości, możliwość uzyskania bezpłatnych limitów na emisję CO2, zwiększenie stopnia wykorzystania istniejącego majątku produkcyjnego (instalacje HDS i MHC, regeneracji aminy, stripper wód kwaśnych, Clausa), czyli dopasowanie zastosowanej technologii do istniejącej konfiguracji rafinerii.

NA GIEŁDZIE

Grupa Lotos SA [LTS]

kurs:

38.62 PLN -0.41 (-1.05%)

Notowania | Analiza techniczna





SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP