Terminal Orlen Gaz w Szczecinie przyjął pierwszy zbiornikowiec

Terminal Orlen Gaz w Szczecinie przyjął pierwszy zbiornikowiec
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Wybudowany przez Orlen Gaz, spółkę zależną PKN Orlen, terminal morski LPG w Szczecinie przyjął pierwszą dostawę gazu. Z pływającego pod singapurską banderą zbiornikowca "Lady Martine" rozładowano tam 1,6 tys. ton propanu, dostarczonego z angielskiego portu Stanlow.

Jak poinformowała we wtorek PAP Agnieszka Woźniak z Orlen Gaz, statek przycumował do nabrzeża terminalu w poniedziałek wieczorem, a rozładunek gazu z jednostki do naziemnych zbiorników zajął 15 godzin.

W ocenie prezesa Orlen Gaz Bernarda Cichockiego, terminal morski LPG "otwiera spółce drogę do nowych kierunków dostaw, a kontrahentom daje nieograniczony dostęp do gazu płynnego". "To jak wypłynięcie na szerokie wody" - oświadczył Cichocki.

Woźniak podkreśliła, iż uruchomienie terminalu morskiego LPG daje całej branży perspektywę na realną dywersyfikację i pełne bezpieczeństwo dostaw.

"Terminal będzie dostępny dla wszystkich podmiotów zainteresowanych usługą przeładunkową. To pełne urynkowienie branży LPG. Jeżeli tylko notowania cen w Europie Zachodniej ułożą się korzystnie, następny gazowiec może pojawić na nabrzeżu nawet za chwilę. Jeśli nie na potrzeby naszej spółki, to na zamówienie innych operatorów" - zaznaczyła Woźniak.

"Lady Martine" to jedenastoletni statek zbudowany w japońskiej stoczni Kanrei Shipbuilding Co. Ltd. Ma 96 metrów długości, 15 metrów szerokości i zanurzenie około 5,5 metra. Jest typowym zbiornikowcem LPG przystosowanym do transportu gazów płynnych, m.in. propanu, butanu i propylenu. Do nabrzeża terminalu morskiego Orlen Gaz jednostkę eskortowały dwa holowniki.

Przeładunek gazu ze statku do trzech zbiorników odbył się według zatwierdzonej przez kapitana portu instrukcji bezpiecznej obsługi przeładunku gazu. W tym samym czasie akredytowane laboratorium zbadało jakość gazu, a następnie rozpoczął załadunek gazu do autocystern.

Wybudowany przez Orlen Gaz kosztem ponad 50 mln zł terminal morski LPG w Szczecinie to trzeci tego typu obiekt w Polsce, drugi pod względem wielkości magazynowych i najnowocześniejszy pod względem możliwości przeładunkowych. Jest przystosowany do rozładunku jednostek o wyporności około 6 tys. DWT. Zajmuje 5 ha, ma nabrzeże o długości 274 metrów, posiada trzy zbiorniki o łącznej pojemności 4,5 tys. metrów sześciennych oraz trzy w pełni zautomatyzowane stanowiska do przeładunku autocystern i dwa dla cystern kolejowych, a także 10 miejsc postojowych dla autocystern oraz tory odstawcze dla 30 cystern kolejowych.

Budowę terminalu morskiego Orlen Gaz zakończył w styczniu 2009 r. Później trwał odbiór obiektu oraz rozruch technologiczny.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!