PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Terminal PERN-u w Gdańsku zdetronizuje Orlen i Lotos?

Autor: WNP.PL (ANNA BYTNIEWSKA)
17-04-2013 17:45
Terminal PERN-u w Gdańsku zdetronizuje Orlen i Lotos?
Fot. PTWP

Eksperci ostrzegają, że inwestycja PERN-u osłabi krajowe rafinerie. Konkurenci Orlenu i Lotosu widzą w niej nowe możliwości i chcą z nich korzystać.

Terminal w Gdańsku, którego budowę zamierza w tym roku rozpocząć PERN Przyjaźń to bezdyskusyjnie inwestycja potrzebna Polsce.
Eksperci przypominają jednak, że terminal, który ma zająć się nie tylko przeładunkiem ropy naftowej, ale także paliw i chemikaliów, przyniesie nowe wyzwania dla krajowych spółek paliwowych i apelują o trzymanie się logiki biznesowej na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Do pełnej konkurencyjności brakuje jednak takiej infrastruktury jak terminal w Gdańsku, odpowiadają rywale PKN Orlen i Grupy Lotos.

-Trzeba pamiętać, że taka baza logistyczna może zachęcić importerów do sprowadzania do Polski nie tylko taniej ropy (np. z łupków), ale także paliw i chemikaliów co będzie kłopotliwe nie tylko dla Lotosu, ale nawet dla Orlenu jeżeli spełnia się plany połączenia tej bazy z siecią rurociągów produktowych lub którakolwiek z tych rafinerii zgodzi się na transakcje przerobowe zlecane przez konkurentów rynku paliwowego – twierdzi Janusz Wiśniewski, ekspert branży chemicznej i paliwowej, były wiceprezes PKN Orlen, a obecnie wiceprezes Krajowej Izby Gospodarczej.

Zaznacza on, że w prawdzie w paliwach na razie nie obowiązuje zasada TPA (red. - udostępnianie stronom trzecim sieci przesyłowej w tym wypadku byłyby to rurociągi PERN-u), ale to się może zmienić.

-Mogę sobie wyobrazić taki pomysł Unii Europejskiej i w konsekwencji znaczne obniżenie wartości naszych operatorów rafineryjnych przez np. znaczne obniżenie marży hurtowej – mówi Janusz Wiśniewski.

Podkreśla on, że PERN zarabia głównie na usługach świadczonych PKN Orlen i Grupie Lotos.

- Nie powinien więc ich zmuszać do pośredniego finansowania kontrowersyjnych dla nich projektów. Obie rafinerie powinny mieć udziały w zarządzaniu tym terminalem lub przynajmniej pierwszeństwo w dzierżawieniu jego pojemności magazynowych – uważa Janusz Wiśniewski.

To byłoby zgodne z interesem państwa, które dba z kolei o interes spółek, których jest głównym akcjonariuszem. Mogłoby jednak wzmocnić i tak silną już pozycję narodowych czempionów paliwowych kosztem konkurencji. Tymczasem większa konkurencyjność rynku to m.in. tańsze paliwa.

NA GIEŁDZIE

KOMENTARZE (18)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 125 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP